sebbe Postat 14 september 2005 Postat 14 september 2005 Hej! Här kommer en liten bild på hur mitt akvarium ser ut nu. Det är precis nystartat och jag har precis slängt ner levande stenen för ngn dag sen. Tänkte möblera karet lite senare just nu ligger stenen bara slumpmässigt. Men det lär komma fler bilder när jag byggt klart min möbel och överdel m.m. Det har bivit en del pengar och det har känts av redan, man är ju bara 15 år. : )
sebbe Postat 14 september 2005 Författare Postat 14 september 2005 Det är ngn slags korallkross.. Jag köpte det på granngården för en liten summa. Verkar inte vara några problem med den än så länge iaf. : )
Lejonkungen Postat 15 september 2005 Postat 15 september 2005 Är det ett Deltec innerfilter 31 jag anar i bakgrunden . Det kommer säkert att gå bra för dig. Ha inte för bråttom bara.
sebbe Postat 15 september 2005 Författare Postat 15 september 2005 jodå,, det är ett Deltec innerfilter 31.. nädå, jag tar det lugnt och tänker mig för innan..
nelson Postat 15 september 2005 Postat 15 september 2005 Hejsan Sebbe!Jag undrar vad korallkrossen heter om man ska fråga på Granngården. Var där idag och frågade efter korallkross men de hade inget som heter så.Mvh Nelson
stigigemla Postat 15 september 2005 Postat 15 september 2005 Den heter kalksand eller Dolomitkalk. Dolomitkalken har hög magnesiumhalt.
sebbe Postat 15 september 2005 Författare Postat 15 september 2005 Jag tror att den hette marina skal eller ngt sånt.
stigigemla Postat 15 september 2005 Postat 15 september 2005 Jag fick inte upp bilderna igår. Detta är inte Dolomitkalken. Den är betydligt finkornigare.Jag hoppas att jag inte lurat iväg någon att köpa fel.
Lejonkungen Postat 19 september 2005 Postat 19 september 2005 Länk till min tråd om filtret: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=6762&page=1&pp=15Har tagit bort själva skumfiltren helt. INTE de till nitratfilterdelen. Annars skall de vänstra (OBS inte nitratfiltret) rengöras en gång/vecka. Skölj, krama ur, skölj mer o s v tills bara rent vatten kommer ur vid varje "kramning". Det högra kan du skölja av lite var 8:e vecka eller så.Skummaren och filterpumpen tar jag isär var 10:e vecka och rengör med en flaskborste som jag har till akvariet. Borsta i rören också var du kommer åt.Varje vecka rengör jag övre delen av skummaren (reaktorröret) och skummarkoppen med en diskborste som jag bara har till akvariet. Ventilen/kranen till nitratfiltret och slangarna dit rengör jag också (spolar igenom vatten och klämmer på dem under tiden) varje vecka. Droppkoppen till nitratfiltret har jag tagit isär så att den går att rengöra. OBS lätt att den går sönder. Man måste rensa den från alger ibland.Du kan skriva mer frågor i din (denna) tråd om vad du undrar över så kan andra också fylla i med mer eller andra kan se och ev få tips.Lycka till .
sebbe Postat 9 oktober 2005 Författare Postat 9 oktober 2005 Har inte hänt så mycket.. Men snart dags att börja inhandla fisk m.m.. : )
sebbe Postat 16 oktober 2005 Författare Postat 16 oktober 2005 Här kommer lite bilder från lite smått som jag köpte idag. Bilderna är tagna precis efter att jag satte i dom. Kommer lite fler bilder på resten imorgon. Har även köpt två st clownfiskar och lite annat smått
sebbe Postat 3 november 2005 Författare Postat 3 november 2005 Hej! Var i danmark igåoch inhandlade lite fisk. Det blev inte så mycket för det var lite glest i butikerna men fick iaf med mig hem: 2 st Zebrasoma Flavecens 2 st Putsarräkor och 2 st Blå Gula damseller. Och det som fanns innan var en clownfisk som förlorat sin kompis i en pumpolycka, 2 st kamelräkor, 10 st Turbo sniglar, lite xenia, sacropython, sinularia, knapp-polpyper, Alcyonium ( inte säker på namnet)......
sebbe Postat 3 november 2005 Författare Postat 3 november 2005 Jag kör med en 400 W Coralvue 14000 kelvin. Är mycket ljusare än på bilderna
Rekommenderade inlägg