Gå till innehåll

Sebbes 350 liters


sebbe

Rekommenderade inlägg

Hej! Här kommer en liten bild på hur mitt akvarium ser ut nu. Det är precis nystartat och jag har precis slängt ner levande stenen för ngn dag sen. Tänkte möblera karet lite senare just nu ligger stenen bara slumpmässigt. Men det lär komma fler bilder när jag byggt klart min möbel och överdel m.m. Det har bivit en del pengar och det har känts av redan, man är ju bara 15 år. : ) dscf00800ew.th.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Länk till min tråd om filtret: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=6762&page=1&pp=15

Har tagit bort själva skumfiltren helt. INTE de till nitratfilterdelen. Annars skall de vänstra (OBS inte nitratfiltret) rengöras en gång/vecka. Skölj, krama ur, skölj mer o s v tills bara rent vatten kommer ur vid varje "kramning". Det högra kan du skölja av lite var 8:e vecka eller så.

Skummaren och filterpumpen tar jag isär var 10:e vecka och rengör med en flaskborste som jag har till akvariet. Borsta i rören också var du kommer åt.

Varje vecka rengör jag övre delen av skummaren (reaktorröret) och skummarkoppen med en diskborste som jag bara har till akvariet. Ventilen/kranen till nitratfiltret och slangarna dit rengör jag också (spolar igenom vatten och klämmer på dem under tiden) varje vecka. Droppkoppen till nitratfiltret har jag tagit isär så att den går att rengöra. OBS lätt att den går sönder. Man måste rensa den från alger ibland.

Du kan skriva mer frågor i din (denna) tråd om vad du undrar över så kan andra också fylla i med mer eller andra kan se och ev få tips.

Lycka till :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Hej! Var i danmark igåoch inhandlade lite fisk. Det blev inte så mycket för det var lite glest i butikerna men fick iaf med mig hem: 2 st Zebrasoma Flavecens 2 st Putsarräkor och 2 st Blå Gula damseller.

Och det som fanns innan var en clownfisk som förlorat sin kompis i en pumpolycka, 2 st kamelräkor, 10 st Turbo sniglar, lite xenia, sacropython, sinularia, knapp-polpyper, Alcyonium ( inte säker på namnet)......

dscf03219da.th.jpgdscf03312rj.th.jpgdscf03358us.th.jpgdscf03424nz.th.jpgdscf03458rd.th.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...