Gå till innehåll

Krabbor i koraller


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Skall snart inhandla nya koraller men är lite orolig.

Det finns en del krabbor i korallerna och jag är osäker på om de är "nyttiga" eller om de är från "the Dark Side" jag hade inte tänkt vänta utan vill gärna ta bort alla krabbor innan de kan äta upp mina nya ögonstenar.

Någon som har ett bra tips på hur man får bort dem?

Jag har en krabbfälla men den lär ju knappast hjälpa mot korallkrabbor eftersom de håller sig i korallens grenar.

Hur skall man göra?

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låt de vara kvar, det är städpatrullen. Jag har krabbor i nästan alla mina SPS, om det skulle ha smugit sig in en illasinnad så får du väl ta bort den. Jag vet inte om det motar bort maskar och parasiter, men det är ett av mina motiv till att ha dem kvar.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm... Att SPS koraller inte slår ut är i mina ögon inget problem utan en fördel! Många Acroporor exempelvis är mycket vackrare utan den fula "trådmattan"!

Det blir ofta samma effekt om du har kejsare i akvariet! Korallen slår inte ut eftsom fisken nopprar lite på den!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt rätt Magnus, de flesta Acropororna är klart snyggare med indragna polyper. I naturen har dom också oftast polyperna indragna på dagen.

När det gäller krabbor så bör man hålla dom under uppsikt, jag hade en krabba som bodde i en nyinköpt acropora efter ett tag började fraggarna i en radie på 15 cm runt den nya korallen allt sämre ut. En natt lyste in i karet med ficklampa och krabban från Acroporan åt febrilt på en av grann korallerna. Den skonade sin egna korall men åt de runt omkring. / Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...