msen Postat 2 mars 2014 Postat 2 mars 2014 Har precis fått hem ett Juwel vision 450 med plats för 2x2st 54w T5 lysrör. jag undrar nu vilka lysrör jag bör ha för saltvatten? Motivera gärna vad som är bra med de lysrör ni föreslår.Här är en länk till ett urval av lysrör http://www.imazo.se/Servlet?page=6&parent=sHG Citera
odel68 Postat 2 mars 2014 Postat 2 mars 2014 http://www.juwel-aquarium.de/en/Products/More/Lighting/ kolla där juwel har lite egna mått sägs det så du inte köper rör som inte passar ett vitt och ett blå brukar det vara har du reflektorer till det jag köpte sådana till mitt 120 lido kar blev stor skillnad mvh Ola. Citera
msen Postat 2 mars 2014 Författare Postat 2 mars 2014 Tror 2marine och 2 Blue passar bäst.Den kombon tillsammans med reflektorerna som Odel68 tipsade om låter ju kanon. Juwel skriver att reflektorerna ökar ljuset med 100%, kan man då tänka sig att det blir ungefär 4x54w x 2 = 432 watts ljusstyrka? Det borde ju till och med en sps bli nöjd av eller? Jag har 450 liter. Citera
odel68 Postat 2 mars 2014 Postat 2 mars 2014 Vågar inte säga om ljuset ökar så mycket som de säger, men bättre blir det helt klart mvh Ola. Citera
stigigemla Postat 2 mars 2014 Postat 2 mars 2014 Reflektorerna ökar säkerligen ljuset 100%. Men normalt för SPS för ett kar i den storleken är minst 6 x 54 w lysrör med ännu bättre reflektorer. Men en hel del mjukisar, skivanemoner och knappar går säkert bra liksom de stenkoraller som kommer från större djup. Citera
msen Postat 3 mars 2014 Författare Postat 3 mars 2014 Reflektorerna ökar säkerligen ljuset 100%. Men normalt för SPS för ett kar i den storleken är minst 6 x 54 w lysrör med ännu bättre reflektorer. Men en hel del mjukisar, skivanemoner och knappar går säkert bra liksom de stenkoraller som kommer från större djup.Misstänkte nästan något sådant då det annars hade varit för enkelt. Kanske att man skulle försöka sig på en kombo med 4x54 w lysrör + Radion ecotech pro gen3. Men det får bli en framtidsfråga då det lär eka i min plånbok efter att ha startat igång denna burk. Citera
greger Postat 3 mars 2014 Postat 3 mars 2014 Nja, det är ju inte så att du dubblar lysrörens energi för att du sätter dit reflektorer, utan snarare att du tappar 50% eller mer om du inte har några.Den kombon tillsammans med reflektorerna som Odel68 tipsade om låter ju kanon. Juwel skriver att reflektorerna ökar ljuset med 100%, kan man då tänka sig att det blir ungefär 4x54w x 2 = 432 watts ljusstyrka? Det borde ju till och med en sps bli nöjd av eller? Jag har 450 liter. Citera
msen Postat 3 mars 2014 Författare Postat 3 mars 2014 Nja, det är ju inte så att du dubblar lysrörens energi för att du sätter dit reflektorer, utan snarare att du tappar 50% eller mer om du inte har några.Ja det har du ju helt rätt i, så måste det ju vara. Att 54 w är max vad man kan få från ett lysrör om man utvinner all energi utan bortfall. Citera
odel68 Postat 3 mars 2014 Postat 3 mars 2014 Håll ögen öppna här på köp och sälj har du tur hittar du en ramp till bra pris här mvh Ola:smiley20: Citera
Lasse Postat 3 mars 2014 Postat 3 mars 2014 Petimätern anmärker - det är vad du stoppar in - det du får ut i form av ljusenergi är rätt så mycket lägre. Mycket går iväg som värme MVH Lasse Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.