Gå till innehåll

Vilka lysrör bör jag ha?


msen

Rekommenderade inlägg

Tror 2marine och 2 Blue passar bäst.

Den kombon tillsammans med reflektorerna som Odel68 tipsade om låter ju kanon. Juwel skriver att reflektorerna ökar ljuset med 100%, kan man då tänka sig att det blir ungefär 4x54w x 2 = 432 watts ljusstyrka? Det borde ju till och med en sps bli nöjd av eller? Jag har 450 liter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Reflektorerna ökar säkerligen ljuset 100%. Men normalt för SPS för ett kar i den storleken är minst 6 x 54 w lysrör med ännu bättre reflektorer. Men en hel del mjukisar, skivanemoner och knappar går säkert bra liksom de stenkoraller som kommer från större djup.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Reflektorerna ökar säkerligen ljuset 100%. Men normalt för SPS för ett kar i den storleken är minst 6 x 54 w lysrör med ännu bättre reflektorer. Men en hel del mjukisar, skivanemoner och knappar går säkert bra liksom de stenkoraller som kommer från större djup.

Misstänkte nästan något sådant då det annars hade varit för enkelt. Kanske att man skulle försöka sig på en kombo med 4x54 w lysrör + Radion ecotech pro gen3. Men det får bli en framtidsfråga då det lär eka i min plånbok efter att ha startat igång denna burk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, det är ju inte så att du dubblar lysrörens energi för att du sätter dit reflektorer, utan snarare att du tappar 50% eller mer om du inte har några.

Den kombon tillsammans med reflektorerna som Odel68 tipsade om låter ju kanon. Juwel skriver att reflektorerna ökar ljuset med 100%, kan man då tänka sig att det blir ungefär 4x54w x 2 = 432 watts ljusstyrka? Det borde ju till och med en sps bli nöjd av eller? Jag har 450 liter.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, det är ju inte så att du dubblar lysrörens energi för att du sätter dit reflektorer, utan snarare att du tappar 50% eller mer om du inte har några.

Ja det har du ju helt rätt i, så måste det ju vara. Att 54 w är max vad man kan få från ett lysrör om man utvinner all energi utan bortfall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...