Gå till innehåll

Skillnad på elektronisk drossel och semi-elektronisk


wrang

Rekommenderade inlägg

Såg att http://www.swedish-growsystems.se hadde en ny billigare drossel en så kallad semi-elektronisk

GIB ballast av modell PRO-V fungerar lika bra till MH som HPS lampor. Ballasten är semi-elektronisk och har inbyggd termostat som skyddar ballasten mot överhettning. Fördelen med ballastens elektronik är att lampan tänds mjukare och förlänger dess livslängd. Elektroniken gör också så att elförbrukningen minskas med upp till 6 %. Ballasten kan monteras upp till 20 m ifrån lampan utan effektförlust. Gummifötter för att minska ev. vibrationer kan köpas separat. Kabelavlastare finns också att köpa separat för att göra installationen ännu säkrare.

Nån som kan förklara skillnaden och ifall det är nu vettigt att byta bort sin gammla järndrossel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

i denna sitter en avkännare som kan säga till en krets vilken typ av lampa som sitter i och anpassa sig därefter. känner alltså skillnad på son och MH.

att den är semielektronisk betyder att den är halvelektronisk och innehåller fortfarande den gamla spolen, men nu styr man spolen med elektronik.

jag skulle aldrig köpa denna utan i stället valt den orginella spolen.

kolla i stället på den helelktroniska ballasten, den bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Virusvarning! Jag var inne på Hemsidan för Swedish Growsystem för en stund sedan och nu fungerar inte tangentbordet! Dettta skriver jag på min Linuxdator.

Någon som har ett tips på hur man fixar en gammal W2000 dator? Jag har hört talas om felet för gissningsvis fem år sedan men jag har ju naturligtvis glömt vad man gjorde åt det. Jag har kört en virusscan men jag misstänker att viruset är för gammalt för att mitt AVG skall ta det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
Virusvarning! Jag var inne på Hemsidan för Swedish Growsystem för en stund sedan och nu fungerar inte tangentbordet! Dettta skriver jag på min Linuxdator.

Någon som har ett tips på hur man fixar en gammal W2000 dator? Jag har hört talas om felet för gissningsvis fem år sedan men jag har ju naturligtvis glömt vad man gjorde åt det. Jag har kört en virusscan men jag misstänker att viruset är för gammalt för att mitt AVG skall ta det.

gå in på ctrlpnl:en och kolla om det syns nåt tgb. kolla under fliken maskinvara. finns det mad?

om det gör det gör som beskrivit nedan

om de inte gör det så ska du gå in på egenskaper för den här datorn -> maskinvara -> enhetshanteraren och kolla.

finns där inget under tangentbord så lägger du till ett under lägg till ny naskinvara i kontrollpanelen.

själv kör jag NT 5.1 och mitt tangentbord funkar efter att jag varit inne där 2 gånger idag.

dra ur tgb sladden och tryck på reset. stoppa snabbt i sladden när den är i start upen så att den får med sig tgb:et.

logga in[om du kan]

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft besök av gänget från Kalmar i dag så jag har inte hunnat sitta vid datorn förrän nu. Jag körde AVG, Spybot, och Adaware när jag smet ifrån dem men utan resultat. Det fanns tracking Cookies med mera ungefär som vanligt men inget virus. Tittade efter tangentbord i enhetshanteraren. Det fanns inget. Startade om och tittade i Biosen. Tangentbordet fungerade. Lät Windows starta upp och nu fungerar tangentbordet igen! Skumt va?

Antagligen så tog väl något av programmen bort malwaren men datorn behövde en ny uppstart för att hitta tangentbordet på nytt.

Tack för hjälpen alla ni som kom med tips!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 11 månader senare...

Jag har köpt en SGS 400 Watt,

fast det är en helt elektronisk och jag är helt nöjd med den.

Kostade typ 1250:-

Sedan har dom dom s.k. semi-elektroniska (kostar ~ 550:- ) och om jag gissar rätt,

så är det en vanlig drossel fast med en elektronisk tändare, istället för glimmer-tändare.

Detta gör att startströmmen blir lägre och att man på detta sätt sparar lampan lite och "strömbrytaren".

Dock så är ju inte verkningsgraden bättre än en vanlig drossel.

Med lägre startström så bränner man inte billiga timers (med litet inbyggt relä), så snabbt.

Nackdelen med drossel-baserade don,

är att dom ger en växelspänning på 50 Hz till lampan,

som ibland kan upplevas som lite flimmrig

och framför allt har den vanligtvis sämre verkningsgrad typ ~5-10%.

Prisskillnaden mellan elektronisk och semi-elektronisk är ~600:-

och det har man igen på lägre strömförbrukning, inget flimmer, bättre livslängd på lampor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...