Guest lysröret Postat 17 september 2005 Postat 17 september 2005 jag har en deltec turboskimmer 1250 som ska stå i en sump. problemet är att jag vill inte ha en sump[ just nu]så jag tänkte att jag kunde ta motorn och venturin och koppla in i ett rör som är ca 1m högt och låta det blir reaktionskammaren.hur skulle det funka? skulla skumningseffekten avta eller förbättras?som retur till karet tänkte jag ha en eheim som tar ut vattnet ut rörets botten. Citera
Niclas Postat 17 september 2005 Postat 17 september 2005 Hm, du kanske måste ha en kraftigare pump? Har sett en del på reefcentral som förlänger reaktionskammaren så det borde fungera. Citera
Guest lysröret Postat 17 september 2005 Postat 17 september 2005 det är en aquabee 2000/1 på 38w som skickar 2000L/H och har en tryckhöjd på 3m så den borde ju klara detta. Citera
stigigemla Postat 17 september 2005 Postat 17 september 2005 Du behöver ingen pump för att få ut vatten ur skummaren! Kan du bara anpassa skummarens höjd så att stigarröret för skummet börjar ett par cm över akvariekanten kan du leda tillbaka vattnet genom ett 25 eller 32 mm rör från skummarens botten och med böj över akvariekanten. Det är lagom att inblåset från venturin är 10 - 15cm ned på det grova röret. Man brukar räkna med att reaktionskammaren skall hålla ungefär en hundradel av vattenvolymen. Citera
wrang Postat 17 september 2005 Postat 17 september 2005 Man brukar räkna med att reaktionskammaren skall hålla ungefär en hundradel av vattenvolymen.Vilken volym. Vattenvolymen i skummaren eller karet? Citera
stigigemla Postat 17 september 2005 Postat 17 september 2005 Skummarens reaktionsrör bör hålla en hundradel ungefär av hela vattenvolymen för injektor eller syrestenstenskummare. Dispergatorskummare är lite effektivare så där kanske man kan ha litet mindre skummarvolym. Citera
Guest lysröret Postat 18 september 2005 Postat 18 september 2005 men om jag nu har rörets övre del över karets vattennivå så rinner det ju inte över i skummaren, vilket är en förutsättning.men då får jag ju ha skummaren i luften eller ett rör på 1,6 m.men det är helt klart smartare, för stannar eheimen så får jag det blött.så kan ni rekomendera denna tekninken då? Citera
stigigemla Postat 18 september 2005 Postat 18 september 2005 Jag har alltid kört med den principen. Från början med syresten. Sedan med Venturi och nu med injektorpump.Vatten in upptill och ut nedtill. Citera
Lejonkungen Postat 19 september 2005 Postat 19 september 2005 det är en aquabee 2000/1 på 38w som skickar 2000L/H och har en tryckhöjd på 3m så den borde ju klara detta.Med nålhjulet som monteras på pumpen av Deltec klarar den nog inte många dm i tryckhöjd. Flödet är nog inte heller något att hurra över. Citera
Vitamin Postat 19 september 2005 Postat 19 september 2005 Jag har själv en Deltec 1060 med dubbla 2000/1:or, och håller med om att tryckhöjden är inte mycket att hurra för om man skall använda nålhjulet... Citera
Guest lysröret Postat 19 september 2005 Postat 19 september 2005 då får det bli en eheim:are framför så vi får lite tryck in i skummaren. Citera
Lejonkungen Postat 19 september 2005 Postat 19 september 2005 Du kanske skall ha som Wrangs skummare, och andra fabriksskummare, 2000/1 på sidan av röret och vattenmatning av skummaren separat. Citera
Guest lysröret Postat 19 september 2005 Postat 19 september 2005 ja, först en pump som skickar vattnet från karet till venturi/ pinwheel motorn och där ifrån in till röret.eller? Citera
Stefan molin Postat 19 september 2005 Postat 19 september 2005 Hej,köp en Sanderskummare med fyr kantig fot,monterar du en nålhjulspum på en sådan har du en bra skummare,dom har väldigt lågt pris,du behöver bara borra två hål och lite limmning,klart.Mvh Stefan Citera
Lejonkungen Postat 19 september 2005 Postat 19 september 2005 http://www.deltecaquariumsolutions.com/AP%20Series%20Skimmers%20(2).pdf Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.