Gå till innehåll

Kräfta? behålla eller inte?


bliper

Rekommenderade inlägg

Tjenare. Är det någon som kan identifiera denna? Fick den med min LS när jag köpte den, och nu har karet rullat några veckor med lite snäckor och ett par blåbenta eremiter.

Idag när jag kom hem så hittade jag en utav mina eremiter död i ett hörn utan dess skal, och skalet låg precis intill "kräftans" håla, där den brukar hålla till.. Även min andra eremit var precis där, levandes dock vettskrämd och inkrupen i sitt skal. Utgår från att det är "kräftan" som haft ihjäl eremiten?

E det så så är det ju inget jag vill behålla?

Tacksam för lite svar! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En yellow watchman goby har jag ihop med min.

Ser ut som det där är en Alpheus randalli

Mycket rolig kräfta. Bygger om i sanden varje natt så ställ inga koraller inom 5-6 cm utanför där han bor, för de plockar han in...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom kan gå på andra lägre djur (se klipp).

Men dom brukar vara snälla. Har en i mitt kar tillsamans med många räkor, krabor och eremiter utan problem.

Riktigt häftiga när man ser dem ( villket är väldigt sällan).

Jag skulle helt klart köpt en gobby tex Stonogobiops yasha. Riktigt fin fisk!

ja ja tanken är ett det blir en gobby sen :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade samma problem tidigare, hade exakt en likadant pistolräka. Hittade döda eremiter varje morgon...försvann säkert 15 st under några månader. Om det var räkan eller om dem dödade varandra vet jag inte..

Men jag ser hellre 10-15 eremiter som kryper runt än att se en räka en gång i veckan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En pistolräka kan med lätthet plocka en eremit. den tryckvåg dom skapar bedövar det mesta. Väldigt impad av temperaturen dom kan skapa. hört och läst på många ställen samma temp som solen. Men stämmer det? lite svårt med termometer hehe.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en väldig skillnad mellan olika pistolräkor. Alpheus bellulus och randalli har jag inte ens sett angripa borstmaskar i deras egen håla.

Men den med blå klor som man sett i några filmer tolererar inte något i sin egen håla. Jag hade en som trasade sönder en Pseudochromis aldabriensis som trodde alla räkor var mat. Fisken överlevde men närmade sig aldrig räkans håla igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...