Gå till innehåll

ATS eller refugium med macros alger


StefanL

Rekommenderade inlägg

Min spontana uppfattning/gissning är att en scrubber borde vara effektivare då man försöker odla trådalger, ett refugium kräver nog lite större volym för att bli riktigt effektivt.

Håller helt med efterssom det handlar om näringsexport via trådalger. Vissa arter av macroalger tenderar att snabbt dö vid näringsbrist t.ex. Andra macroalger går att skörda regelbundet t.ex. Caulerpa taxifolia. Men ett refugium innebär andra möjligheter som redan nämnts :-)

Med vänlig hälsning, ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En ats är ju ett system som är optimerat enbart för näringsexport, och kanske därför lite effektivare än ett refugium... Refugium är ju mer en extra biotop och därför kanske lite roligare än en ats (om man gillar sånt).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ställde samma fråga på annat ställer fick inga vättiga svar. Så jag hakar på här. har båda delarna att tillgå frugan är vilket av dom man ska köra och få ett bra utbyte av? Lite fördel nackdel skulle vara kul o höra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt debatt inlägg jag ,har Calulerpa i mitt kar, var borta två veckor och dotter matade, och "de såg hungiga ut", dvs mycket mat, rensade bort 4 liter Calulerpa när jag kom hem, hade hyfsade värde ,tror faktiskt inte att andra alger växer fortare än makroalger.

en annan lustig sak är att jag har fått bruna platmaskar, ser tråkigt ut, men de verkar ta upp näringsämne , har fått extremt stabila värde, sugger ut några 1000 i veckan de verkar ta up både fosfat och nitrat,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...