Gå till innehåll

ZeoVit??


per.w

Rekommenderade inlägg

Jag har precis startat med Zeovit och har gjort det av anledningen att skippa en massa maskiner och få en bra biologisk miljö i karet. Det finns mycket att skriva om denna metod och jag är ganska ny med den så jag skulle rekomendera ett besök på www.zeovit.com samt på www.korallen-zucht.de där du kan finna svar från folk som hållit på med Zeo längre än vad jag har. De som kör med det på forumet förutom jag själv är Janne och så tror jag att även Greken använder det, dom har ju hållit på längre och kan säkerligen fylla på med info.

Sen är det ju inte det att man "går över från UVC" direkt, man kan dock inte använda sig av UVC för det tar kål på bakterierna som man tillför. Metoden är intressant och lyckas man och använder de olika preparaten så kan man förhoppningsvis skapa fantastiska färger på sina koraller. Allt hänger säkerligen inte på ZEO metoden utan ljus är en viktig del i det hela. Sen finns det även massor med kar som lyckas lika bra eller i vissa fall bättre med standardmetoder. Men vill man få bort UVC, Ozon, fosfatfilter och nitratfilter (om man kör med dessa) så kan det vara ett bra alternativ. Men besök adresserna ovan o kom tillbaka. Vi kanske så småningom kunde starta en officiell Zeo tråd för oss som använder detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väldigt enkelt beskrivet är det järnätande bakterier (har en kompis som jobbar i laboratorium och har analyserat vad det är för bakterier. Tydligen en väldigt vanlig bakterie som är lätt att odla OM man har ett labb) som i samband med att de äter järn också äter ammoniak och fosfat. Zeovitstenen har en hel del järn i sig som bakterierna lever av plus att det är en utmärkt groyta. Har själv prövat att köra bara stenen utan bakterier och överdoserade då rätt ordentligt med sten. Fick en järnchock i akvariet, fiskarna mådde skit men korallerna fick helt sjukt flourocernade färger (Obs! inget jag rekomenderar). En viktig del är att man måste skaka stenen för annars växer porerna igen där bakterierna lever. Så sammanfattningsvis kan man säga att bakterierna äter upp fosfaten och ammoniaken innan den blir nitrit och nitrat.

Hela metoden är väldigt känslig och har man nått slutmålet med den så ligger man och balanserar på "kanten". Det gäller att ha koll på hur allt mår i akvariet för börjar man överdosera av något så kan det lätt gå snabbt med vävnadslossning på korallerna mm. Detta beror på att man ligger så nära noll i både fosfat och nitrat så att tillsätter man ingen annan mat så svälter korallerna. Så det jag menar är att ska man starta det här så gäller det att man har den tid det tar och att man lär sig att se hur korallerna mår.

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med de andra och fyller i lite. Zeoliten är en jonbytare och i det här fallet så absorberar den amoniak, det är därför man måste byta zeoliten med jämna mellanrum. Så i början när det finns mycket näringsämnen så tillsätter man mycket bakterier för nedbrytning av näringsämnen, men desto mer de försvinner desto mindre tillsätter man. Det fiffiga med zeoliten är att den tar bort amoniaken i stället för som ett nitratfilter tar bort nitraten som är sista stadiet i nedbrytningen och att den är lämplig att odla bakterier på. De bakterier man tillsätter tar även bort fosfaten. Den här skakningen har en annan viktig funktion, när det inte finns några näringsämnen kvar så blir de bakterier som lösgörs vid skakning mat till korallerna. När man pratar ZeoVit metoden så brukar man prata om faser man genomgår. Den första fasen så har man lite mindre zeolit och man försöker sänka näringsämnen lite sakta och vänja in korallerna med den nya miljön. Fas två så ökar man zeolitdosen och man strävar mot noll, nu måste man sänka bakteriedosen för nu behöver man bara ta bort de näringämnen som man skapar nu och inte några lagrade. Fas tre ligger man väldigt nära noll och då måste även tillsätta annan mat för korallerna. Jag själv ligger i första fasen, jag har bytt zeolit en gång och det är min 7:de vecka. Jag tampas fortfarande med lagrade näringsämnen, men det ser ljust ut, för nu börjar även koraller som inte har färg, få färg på gamla toppar.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att fylla på lite så är det väl inte så att det är någon direkt "naturmetod" utan faktiskt i mitt tycke tvärt om, mer en kemisk/biologisk konstgjord metod att ta fram "sjuka" färger på SPS-koraller! Det handlar om att tillföra färggivande spårämnen samtidigt som man håller korallerna på "svältdödsgränsen" i och med de mycket låga näringshalterna i vattnet. Zeolit + bakterier + spårämnen tillsammans med gamla metoder som kraftig skummning och starkt ljus är tricket! För den som vill ta sig upp på den optimala akvaristnivån! Är sugen att starta själv..... Observera att man bör köra hela kittet om man tänker pröva!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, just det ja! Vattenbyten är en viktig del - 10% i veckan har jag för mig! Men kanske mest för att inte riskera obalans mellan de olika spårämnena...? Man både tillsätter och tar bort spårämnen vid vattenbyte, naturligtvis!

Janne - jag kommer nog att haka på så småning om! Det går nog inte att avhålla sig! Efter nästa besök hos Greken så är det garanterat färdigt..... Om hans koraller har bättre färg än mina vill säga....!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Appropå Grekens akvarium och Zeovitmetoden.

Under mina tjugo år i saltvattenshobbyn har jag aldrig sett SÅ OTROLIGA färger på SPS-koraller som hemma hos Greken. Jag hade turen att få se hans akvarium i somras - det är verkligen något i hästväg.

Alla nyanser av lysande blått, grönt, rött och gult - säkert 50 kolonier med medelstora Acropora etc..

Akvariet är tillrågapå fullt med kejsare och kirurger. Den tekniska lösningen är väl genomtänkt och rejält påkostad. Greken själv är en mycket noggrann och hängiven akvarist som inte lämnar något åt slumpen. Jag vill påstå att hans framgång med Zeovitmetoden, beror mycket p g a hans tålamod, erfarenhet och kunskap.

För övrigt håller jag med Magnus/Greken/Janne om Zeovitmetodens beskaffenhet. Jag har själv hållit på med den sedan okt 2004. Mina resultat har varit blandade.

/Erik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla in den här länken:

http://www.koralle.at/

Dom kör med zeolitfilter(de kallar det för biolith) utan tillsats av bakterier eller omskakning.

Om det är bra vet jag inte ,men dom har fina koraller och visar exempel hur korallerna utvecklas otroligt.

Kolla in Biolithreaktorerna och dess supertunna till och från ledningar!!(lågt flöde)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla in den här länken:

http://www.koralle.at/

Dom kör med zeolitfilter(de kallar det för biolith) utan tillsats av bakterier eller omskakning.

Om det är bra vet jag inte ,men dom har fina koraller och visar exempel hur korallerna utvecklas otroligt.

Kolla in Biolithreaktorerna och dess supertunna till och från ledningar!!(lågt flöde)

Intressant men hittade ej så mycket mer intressant har du eller nån annan mer fakta just om Biolith??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni med zeovit har ni detta eller tillsätter ni Jod & Järn?

It is important to note that you should reduce dosing of any and all trace elements to 5% of the manufacturer recommendation, especially iodine and iron. Optimal conditions for the ZEOvit method include concentrations of calcium at approximately 400mg/l, magnesium approximately 1300-1350 mg/l and KH of 6-8.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant men hittade ej så mycket mer intressant har du eller nån annan mer fakta just om Biolith??

Tyvärr hittar jag heller inte så mycket mer om biolith. Jag tror att det är vanlig zeolit(clinoptiolit , en vulkanisk bergart)

Zeovitmetoden har nog mer "turboeffekt" då man tydligen utnytjar järnfixerande bakterier och tillsätter extra näringsämnen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...