Gå till innehåll

Ankarkorall ? döende?


Skafar

Rekommenderade inlägg

Hej. Tyvärr var det dags igen, något som håller på att dö i tanken! Verkar vara något alltid som inte riktigt vill? Vår Ankarkorall (tror det är en sådan) verkar inte trivas. Nu under de senaste dygnen har den dragit in sig och kommer inte ut mer. Något slemmigt har börjat komma ut där de gröna ankarna tidigare var och den ser ut till dö, sakta men säkert.

post-7440-14468932875904_thumb.jpg

Vattenvärden enligt följande:

NO3 2,0

PO4 0,25

KH 11,5

MG 1400

CA 450

Salthalt 1022

Matar var kväll med Red Sea Revnäring A och B. Korallerna får även röd plankton varannan dag.

Tacksam för ett försök till svar hur vi ska göra. Med vänlig hälsning //Micke 6 Gunilla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar vara Brown yellow disease - en sjukdom som drabbar olika euphyllia. De med separat huvud kan man ofta rädda genom att bryta bort huvudena som visar angrepp och köra ozon i karet. Med den typen som du har är det värre. Jag har lyckats med att rädda en sådan genom att suga rent från allt slem med hjälp av en stor spruta samtidigt som jag körde ozon i karet. Det är troligtvis en bakteriesjukdom. Den kommer att dö om det kommer brunt så du förlorar inget om du är tuff mot den och använder spetsiga tandborstar och suga ut skiten. Det kan finnas en liten chans om du går på den tufft men gör du inget så kommer den troligtvis dö

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett försök är att du tar den o håller den framför en streamerpump o blåser den fri.. Men oddsen är dåliga då den är en art av ett stort växande huvud.. Tyvärr..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattenvärden enligt följande:

NO3 2,0

PO4 0,25

KH 11,5

MG 1400

CA 450

Salthalt 1022

Tacksam för ett försök till svar hur vi ska göra. Med vänlig hälsning //Micke 6 Gunilla

Som dom tidigare sagt, troligtvis brown jelly, tyvärr inte mycket man kan göra åt det.

Det jag reflekterar över är värdena, med så höga värden på kh, ca och mg så är en salthalt på 1,022 inte rimlig.

Vad mäter ni salthalten med, och är den mätaren kalibrerad eller dubbelkollad så den visar rätt?

Vad använder ni för fabrikat på dom övriga testerna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett försök är att du tar den o håller den framför en streamerpump o blåser den fri.. Men oddsen är dåliga då den är en art av ett stort växande huvud.. Tyvärr..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Skulle inte rekommendera att göra det i akvariet då den bruna sörjan är en bakteriehärd som kan infektera andra koraller den kommer i kontakt med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

LPS koraller verkar vara mer benägna att åka på det men i princip alla koraller kan åka på Brown Jelly Disease.

Intressant nog verkar BJD endast förekomma i akvarier och har aldrig påträffats i det vilda.

Lite att läsa:

http://www.wetwebmedia.com/corldisart.html

http://aquariumcoraldiseases.weebly.com/brown-jelly-syndrome-bjs.html

http:/<wbr>/www.athiel.com/lib/bacterial.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej. Då det gäller salthalten så har jag en enkel vippmätare. Denna har jag ifårgasatt innan och därför testat den i butiken där jag köpt den och jämfört med bättre grejor som de har där. Den stämmer men jag känner en stor osäkerhet här nu igen eftersom det kommer upp. Är vår salthalt för hög eller för låg enligt vad den borde vara? Vi mäter övriga värden med Red Seas testkitt.

Då det gäller Brown Jelly Desiase så tog jag ut korallen i ett tvåliters mått med vatten från karet och skrubbade bort sörjan med en tandborste. Återförde endast korallen i akvariet. Såg i morse att det hade spridit sig på resten så det bästa är kanske att låta den gå till salthimmelen? Är rädd för att den smittar de andra. Synd om det lilla djuret som sitter i mitten (osäker på om det tillhör korallen). Det kommer ut en plymarm som sveper efter partiklar i vattnet! Mvh //Micke & Gunilla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med hänsyn till övriga värden så borde salthalten visa högre. En vippmätare är inte tillförlitlig. Räcker med nån liten avlagring eller att armen går lite trögt så visar den för lite. En refraktometer kostar 5-600 kr. det är va en korall kostar. inget att spara på. Köp tillförlitliga grejer. Fel ände att spara i

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I en av artiklarna nämns metronidazole som en substans som kan användas mot Brown Jelly diseases. Om det är sant så bör Octozin från Waterlife fungera. Verksam mot flagelater. Kommer att använda det som försök nästa gång.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej. Inte något av korallen fanns kvar idag då jag kom hem från jobb. Så nu åkte den ut. Bara hoppas på att det inte spritt sig! Undrar lite bara hur vi fått parasiten? Har inte köpt något på länge! Jag gjorde ett vattenbyte i helgen, nyinköpt salt. Det kan väl inte finnas i saltet? Den frysta maten? Med vänlig hälsning //Micke & Gunilla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...