Gå till innehåll

hawaijensis kirurg


per-ronnny

Rekommenderade inlägg

Är det någon som har en sådan och hur funkar den.

Min kom i lördags och den fick en del tilltuffsning troligen på natten som den försökte hitta en egen plats. Idag är den framme och får vara ifred men ser inte så kul ut. Den ser även skadad ut i munnen. Finns det en bild hur den skall se ut framifrån. Äter gör den inte heller. Vad matar ni med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den klassas väl som en mittemellansvår kirurg,ungefär som xhanturum.

äter som de flesta kirurger det mesta och att kosten ska innehålla nori,alger osv.

om den inte är avmagrad så klarar den sig utan att äta ett tag,men försök att kolla om den är skadad i munnen efter slagsmålet.

min favorit för att få igång matvägrare är aquatic natures marine excel,ett slags pellets. Men man får blöta dom i hett vatten först för att dom ska sjunka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan berätta att min Naso fastnade med snoken i ett Tunze insug. När jag stängde av pumpen så kom den loss. Kirurgen hade följt efter en bit nori som sugits in i pumpen medans jag sköljde svampfiltret. Trodde garanterat att den skulle dö men den pärsen klarade den i alla fall... så lite stryk klarar de flesta fiskar... Tror nog stressen är det som är värst...

Julian Sprungs Seaweed kan nog få vilken kirurg som helst att börja äta annars ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

De brukar vara relativt lätta men om munnen blir skadad så är de som C. Strigosus rätt så knepiga.

Ett inkört och stabilt kar med inte allt för lika fiskar rekommenderas. Varken min sohal, lineatus, xanthurum eller någon av de andra aggressiva fiskarna gick på den. Strigosusen däremot såg till att den höll sig undan.

Leta bland gömda pumpar och dylikt. De kan gömma sig där ibland. Min satt nästan i pumpen en natt innan jag flyttade ut honom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag har haft min i 8-9 månader. Vacker men min är väldigt elak mot nya fiskar. Jag har precis lagt i en Chelmon Rostratus och en Calloplesiops Altivelis och en putsarfisk.Mina andra kirurger ( 1 st Flavescens och 1 st Leucosternon) bryr sig föga om sina nya kompisar men Hawaiiensisen blev skogstokig, framför allt mot Rostratusen. Altivelisen accepterades bättre.Han kanske lugnar ner sig om några dagar.

Matar med osi flingfoder, norialger, artemia , mysis, röda plankton, formula two pelets.

Mvh Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...