Gå till innehåll

total mörkläggning 3 dagar vid div problem


hagbard

Rekommenderade inlägg

Hej! Jag provade mörkläggning i 3 dagar. Virade svarta plastsäckar runt akvariet och stängde sedan av belysningen. Koraller jag hade/har i akvariet var capnella, xenia och läderkoraller. Alla korallerna överlevde och mår bra idag. Det är min erfarenhet. Jag mörklade för att bekämpa cyanobakterier i sanden, ett mindre aggressivt utbrott.

Med vänlig hälsning, ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

haft cyano och dino försökt med 0 fosfat, Vodka, allt men den enda som hjälpt mörkläggning håller med Mark

det ska vara 100% mörk.

Inga problem på koraller eller fisk i efterhand. det har gått en månad och sanden är vitt, händer det igen så blir mörkt igen.

MVH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kört mörkläggning själv utan problem.

Däremot MÅSTE det vara 100% mörkläggning, dvs inte en strimma ljus, annars är det bara slöseri med tid.

Svepte in mitt kar i kartong, gjorde till och med avskärmade ventilationshål.

Det förstår jag att det är total mörkläggning som gäller vid ev problem..men har fått vibbar att det inte bara ont som dör vid denna åtgärd

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hagbard. En nackdel gällande bekämpning (mörkläggning) av cyanobakterier är att jag enbart behandlar symptomen. Orsaken till cyanobakterier, tillväxttakt och blommning finns ofta kvar. Min erfarenhet är att cyanobakterierna kommer tillbaka då de troligtvis bildar överlevande sporer eller byter näringskälla. Men det är min erfarenhet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stämmer, Cyano kommer tillbaka och man inte gör något åt själva orsaken.

Däremot är mörkläggning ett effektivt steg att börja kampen.

Rekommenderar starkt ett eller två större vattenbyten efter mörkläggning, för att få bort dom näringsämnen som frigorts/inte andvänts under mörkläggningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...