Gå till innehåll

Att bygga en Schuran Jetstream 1 Calcium Reactor...


Cathulu

Rekommenderade inlägg

Är det någon som har byggt en Schuran Jetstream 1 Calcium Reactor?

Eller har tanken på att bygga en.

Det verkar inte vara så svårt bygge, men behöver få tag på mer info om "jetstream" på den.

Jag är i alla fall bra sugen att fösöka mig på det.

All info om den välkommnas! :)

Bilder på den:

http://www.reeffrontiers.com/forums/showthread.php?threadid=7633

/Jens

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 74
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

En Jetstream kan vara lite småkrånglig att få till. De bygger ju inte med "standard" delar som t.ex. AquaCare. Men omöjligt är det säkert inte. Men om man vill göra det enkelt för sig så skulle jag rekomendera att bygga en AquaCare eller t.ex. en Deltec, båda är enklare.

Ger man sig ändå på en så kan det dra iväg lite mycket pengar i förhållande till vad en "riktig" kostar för Schuran reaktorerna är ju inte så jättedyra (otroligt nog)....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Toppen har en gasavskiljare som ser till att gas bubblor inte åker ut i akvariet, samt att insuget till den interna cirkulationen har ett skydd så det inte suger in gasbubblor till pumpen. Gasavskiljaren ser till att det bara går vatten till pumpen och den överflödiga gasen körs in i injektorn efter pumpen. Detta så att all gas används och inte åker ut i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jens, jag är inte av den uppfattningen att den är enkel att bygga, inte om man jämför med en AC i alla fall och jag tror att du kommer få många utmaningar att lösa. Men om du skall bygga en så är det lika bra att du kommer hem och tittar på min(PM:a mig i så fall), för annars kommer du att missa många viktiga detaljer. För kopplingarna kan du titta på Kuntze eller AkvarieSystem de kan ha dem, även GF kan ha dem.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet hur en injector fungerar men undrar hur denna ser ut.

Efter som den har 2st insug.

Janne, jag kommer gärna och kolla på din reaktor.

Jag PMar dig senare.

Om jag kan bygga en så kanske andra kan ha nytta av det senare.

Eftersom jag bara hört bra saker om den reaktorn.

Sen är det så att jag har nog alla delarna för att kunna bygga en.

/Jens

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Om ni skall försöka efterlikna en Schuran, så har den här kopian stora brister eller är den inte färdig? Den största tabben är att injektorn för CO2 saknas. Injektorn gör att CO2-gasen aldrig går genom pumpen utan den tas från toppen och sprutas in efter pumpen. Schuran-konstruktionen bygger på bra cirkulation och då får den ej suga gas/luft det är därför att den endast körs med grov korallsand(Kross) 1-3cm.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej färdig kan den nog ej vara. Insuget till pumpen är vänt åt fel håll med denna lösning så suger den med Co2 in i pumpen som orginalet inte gör utan en inejctor verkan efter pumpen som driver med sig den co2 som blir överst i kammaren.

Undra hur den nozzelplate ser ut

Ni som har en orginal bildas det en co2 bubbla högst upp i denna kammaren?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...