Gå till innehåll

rovakvarium info


fälgis_

Rekommenderade inlägg

sitter och funderar kring rovakvarium.

vad kan man ha ha för några koraller i ett sådant kar??

är så sugen på muräna,drake,rocka mm

går det att ha dom i ett 720??

vart kan man hitta bilder på olika rov kar.. har letat som en tok men hittar inget

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är jag absolut ingen expert men har haft sötvattens rovfiskar, och där räcker inte ett traditionellt 720l kar till, det är rockan ja tänker på. men om du har lite "udda" mått på det så ska det nog gå fint. Dom behöver ju ganska mycket botten yta. Men jag har ingen aning om hur stora dom vanliga akvarie salt rockorna blir.

mvh Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett vanligt 720 är nog ganska lite ja till relativt stora fiskar. Ska man har fiskar som snittar 50-60 cm tycker jag att man bör ha ett ganska rejält kar där kortaste sidan är åtminstone en meter. Definitivt om det är aktiva fiskar, typ Sohal kirurg. Är det väldigt lugna fiskar kanske mindre går vägen...

Den här youtube serien där han bygger ett kar för två rockor(visserligen sötvatten) är väldigt intressant. Jag tror det karet med lösning skulle gå lätt att bygga om till saltvatten och ha stora fiskar i. Det är en kul bygglogg och väldigt bra mått utan att ha omöjligt mycket vatten på något sätt. Tar mycket plats dock förstås...

Del 1 av 6:

2beOiIgBvUM

Ska man ha rovfiskar annars hade jag struntat i stora delar av revakaristikens filterlösningar med fokus på goda värden utan istället fokuserat på rediga biologiska filter tillsammans med en grov skummare och biffig cirkulation i första hand. Sedan anpassat karets invånare lite efter hur det blir. Är det mycket alger kan man ju skaffa några stora kirurger eller kaninfiskar som njuter av situationen tex. Koraller går säkert ha men man får nog anpassa de invånarna efter burken snarare än burken efter de.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har muräna,drake, kaninfisk och segelfenskirurg i mitt 490liters rovkar. Det är en perfekt kombo. Drev detta länge med en Deltec MCE 600 utan några större problem med värdena, innan jag kopplade till en sump. Bytte dock drygt 60 liter vatten i veckan för att känna mig trygg. Tyvärr har kaninfisken gett upp men de andra har levt tillsammans i flera år nu. Jag har en del mjukkoraller, skivanemoner och en mycket vacker tubanemon som jag tycker passar bra i denna miljön. Tänk bara på att drakfisken växer ganska fort och att småfisk och räkor inte går säkra särskilt länge.

Nu ligger karet karet ute till försäljning. Jag behöver platsen till lite fler korallkar.

Saltvattensrocka kräver tyvärr mycket större utrymme.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...