Gå till innehåll

100w chip utan styrning


jimmy

Rekommenderade inlägg

Sitter å funderar på om jag ska byta ut min belysning mot 3-4 100w chip.

Är inte als intreserad av styrning å programering.

Jag klarar mig med en timer ;)

Men finns det ett vettigt chip som motsvarar 14000k i mh .

Eller måste man ha en dreamchip å ställa in varje färg för sig ?

Mitt kar 180 långt 60x60 klarar jag mig på tre å 90°linser eller ska man ha 4st

Kollade igenom tribianis byggtråd å är ute efter nått liknande fast som sagt styrningen är overkil för mig om man inte måste.

Länka gärna om ni har några bra tips

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har flera olika chip i min ramp..bl.a. En blåmix som funkar väldans bra men också lite åt det dyrare hållet..

Hur du än gör så se till att du på något sätt kan köra någon timme morgon/kväll med enbart blått ljuse.. Blir magiskt minst sagt många gånger..

Jag personligen tror på kvaliteten som ac-rc levererar..

Hur just du ska göra är bara upp till dig men blanda gärna in både högt kelvin tal på vit samt många blåa våglängder.. Då har du en bra slutlösning om man ser till tex larrys / Lasses hemmabyggen och tillväxt..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där är ju två ganska olika chip ju. Ac-RCs är ju en kombination av blå och vita dioder. Det är ju en minst sagt vass skillnad som lär ge en stor ökning av fluorescens som ger korallerna det härliga självlysande ljussticket. Dessutom är ju de blå av en våglängd som nästan korallerna använder exklusivt medans de bidrar föga till användbart ljus för tex alger. De vita chippen är ju främst för att göra det behagligt för våra ögon att se på akvariet och ge lite av de andra våglängder utöver blått som också behövs.

Därför lär AC-RCs chipp ge mer användbart ljus. Dömt från de specarna.

Ett lite billigare chip hos AC-RC är ju det här: http://ac-rc.net/catalog/product_info.php?cPath=22_28_33&products_id=147 Det är ju samma typ av chipp och den går köra i 100W utan problem.

Med det sagt behöver inte det billiga chippet där vara skit på något sätt. Men vi vet ju inget mer om det än att det är på 100W och ger ett vitt ljus. AC-RCs chip jag länkar till här har inte heller någon spektrumkurva att läsa av, men de blå dioderna ger oss en garanti att åtminstone hälften av dioderna är precis vad vi vill ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där är ju två ganska olika chip ju. Ac-RCs är ju en kombination av blå och vita dioder. Det är ju en minst sagt vass skillnad som lär ge en stor ökning av fluorescens som ger korallerna det härliga självlysande ljussticket. Dessutom är ju de blå av en våglängd som nästan korallerna använder exklusivt medans de bidrar föga till användbart ljus för tex alger. De vita chippen är ju främst för att göra det behagligt för våra ögon att se på akvariet och ge lite av de andra våglängder utöver blått som också behövs.

Därför lär AC-RCs chipp ge mer användbart ljus. Dömt från de specarna.

Ett lite billigare chip hos AC-RC är ju det här: http://ac-rc.net/catalog/product_info.php?cPath=22_28_33&products_id=147 Det är ju samma typ av chipp och den går köra i 100W utan problem.

Med det sagt behöver inte det billiga chippet där vara skit på något sätt. Men vi vet ju inget mer om det än att det är på 100W och ger ett vitt ljus. AC-RCs chip jag länkar till här har inte heller någon spektrumkurva att läsa av, men de blå dioderna ger oss en garanti att åtminstone hälften av dioderna är precis vad vi vill ha.

Hur vet man att det där går att köra på 100w det är ju ett 50w chip förkottar man inte livslängden då ?

Sen om jag behöver 100w betvivlar jag ju på tänkte mer att kanske köra dom på 50-80 % just för att dom ska hålla bättre.

Har ju idag 3w ledå tycker det ger ett bra ljus ner till botten å rätta mig gärna om jag har fel men högre w gör väll att ljuset orkar tränga längre ner mot botten ?

Sen måste jag ju troligtvis få upp dom en bit från ytan för att få spridning hela akvariumets bredd.

Men 50w kanske skulle räcka bra.

Nån som har koll på vad par värdena skiljer mellan 33st3w eller 2st 50w mot 1st 100w

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man kan "överladda" ett chip eller inte hänger på hur det är byggt , dvs vilken teknik man gjort själva chipet med..

Är man osäker så släng upp en länk här på guiden så kan alltid något ge ett besked som har lite mer koll.. Synd o bränna chipen i onödan..

Dreamchipet var byggt så att man kunde kräma på mer sålänge man hade koll på kylningen..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ Jimmy. Det du länkar till består av 100 stycken 1 watts LED. Alla AC-RC:s chip som har LED som är större än 45 mil - exempelvis detta - har 2,5 watts LED och man kan därför ta ut max 150 watt från detta (60 LED). Det Manne länkar till är 1 watts LED. På ebay har AC-RC fortfarande kvar detta som är 2,5 watts LED och därför går att köra i ca 250 watt om man vill. AC-RC är dyrare men min erfarenhet är att de levererar kvalité och ordnar upp grejer när det går snett. Jag skulle köpa deras 60 LEDs chip och köra det kring 100 watt. Du får då ut ca 10 % mer fotoner per insatt watt (jämfört med ditt första alternativ och Mannes länk) Detta chip ger ett bra ljus också. Det finns allstå olika styrka på varje individuellt LED även om antalet är samma. Om tillverkaren rekommenderar 3 - 3,5 A till ett 100 LEDs chip - då är det 1 watts chip - rekommenderar de upp mot 7 A så är det 2,5 watts LED. För 50 LEDs chip är 1.5-1,75 A lika med 1 watts chip och 3-3,5 A lika med 2,5 watts chip. Om man jämför 1 watts LED med 2,5 watts LED så vid samma ström ger 2,5 watts LED ungefär 20 % mer fotoner. Vad som avgör hur mycket som kommer ner är i första hand linsens styrka. Jag har sett 1 watts LED som gett bra ljus (dock inte för stenkoraller) på 5 meter men då jobbar man med 5 gradiga linser. Vad gäller LED på EBAY så är min uppfattning att du får vad du betalar för. Men 4 av AC-RC:S blåvita 60 LEDs körda på ca 75-90 watt och 60 gradiga linser så har du ett utmärkt ljus för tillväxt

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...