Gå till innehåll

Vilket salt skall man välja?


agalychnis

Rekommenderade inlägg

Hej alla,

Det är ju en vanlig fråga här på forumet (och kanske en av de viktigaste) och jag har försökt läsa och komma fram till vilket salt som är bäst, men jag är fortfarande förvirrad.

Det beror väl mycket på tycke och smak vilken sort man väljer, eller?

Det får ju gärna vara lätt att få tag på och till ett bra pris, men viktigast är ju ändå att det är så bra som möjligt!

Kom gärna med förslag om vilket salt just DU tycker är bäst och varför?

/Jan-Erik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv kommer jag aldrig ha något annat än FaunaMarin professional sea salt. Byter 50 liter vatten i veckan och min doser pump behöver inte jobba ihjäl sej direkt. Mg + Ca tillsätter jag 14 Ml./Dygn Och Kh 24 Ml/Dygn

Ändrat av Olle
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då bryter jag in.. Jag kör Res Sea PRO , TM , Reef crystal , ocean akvarium , roterar på alla salten.. Dvs olika salt på varje byte.. Det är sällan det råkar bli samma salt två byten i rad..

Funkar kanon för mig..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då bryter jag in.. Jag kör Res Sea PRO , TM , Reef crystal , ocean akvarium , roterar på alla salten.. Dvs olika salt på varje byte.. Det är sällan det råkar bli samma salt två byten i rad..

Funkar kanon för mig..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Gör ungf likadant fast har inte så många sorter att gå runt på;)ska testa ett nytt från Håkanstorp som jag glömt namnet på mvh Ola.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då bryter jag in.. Jag kör Res Sea PRO , TM , Reef crystal , ocean akvarium , roterar på alla salten.. Dvs olika salt på varje byte.. Det är sällan det råkar bli samma salt två byten i rad..

Funkar kanon för mig..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det är kanske en bra idé, att blanda olika sorter. Det borde ju innebära att brister i ett salt kanske "rättas till" i nästa vattenbyte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är kanske en bra idé, att blanda olika sorter. Det borde ju innebära att brister i ett salt kanske "rättas till" i nästa vattenbyte.

Samtidigt så kan det vara förhögt värde i något ämne som då sänks vid nästa byte.. Inget som behöver ansamlas till höga nivåer..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...