buffe78 Postat 19 april 2014 Postat 19 april 2014 Min skummare la av igår, har ingeni reserv men fick beställt en BM curve 5 på fishstreet, hur ska jag nu gå tillväga för att minimera skadan på revet? Mata mindre? Mer ytcirkulation? Hur ofta behöver jag byta vatten? Kan tänka mig att det tar en vecka för skummaren att komma. Citera
JonasW Postat 19 april 2014 Postat 19 april 2014 Är det bara en vecka så lär ju åtgärder som extra ytcirkulation och mindre mat göra susen. Gör ett vattenbyte om ett par dagar så är ju inte nya skummaren långt bort. Lär gå fint! Citera
Orchide Postat 19 april 2014 Postat 19 april 2014 Gällande vattenbyten etc. finns det nog mer kompetenta personer på forumet som kan svara. Räkna dock med mer än 1 veckas leveranstid. Mitt paket från FS satt fast i tullen under 7 dagar pga underbemanning och hög arbetsbelastning när jag beställde för ett par veckor sedan. Fick ringa och tjata 3 ggr innan de skickade mitt paket vidare.Sent from my RM-937_eu_euro1_935 using Tapatalk Citera
JonasW Postat 19 april 2014 Postat 19 april 2014 Oftast går det grymt fort från dom. Har beställt 4-5ggr nu och runt en vecka stämmer bra. Citera
Lasse Postat 19 april 2014 Postat 19 april 2014 Det är ingen fara - se till att öka gasutbytet genom kraftig rörelse på ytan samt ta det lugnt med matningen. Jag hade slängt i ett biofilter (typ innerfilter) under tiden och matat mycket mindreMVH Lasse Citera
Lasse Postat 19 april 2014 Postat 19 april 2014 För de som undrar så är det så att skummaren för ut en massa kväve i form av ammoniak (som är en gas) genom att den luftar vattnet så bra. Tar man bort denna luftning blir det mer kväve som måste nitrifieras och det helst snabbt. Ett vanligt innerfilter fungerar bra som nitrifikationsfilter och kommer i ett ingått kar starta upp snabbt. Vill man snabba på det så rör man lite i sanden så lite "grums" sugs in i filtret.MVH Lasse Citera
_Manne_ Postat 19 april 2014 Postat 19 april 2014 Ingen i närkretsen som kan låna ut en reservskummare sålänge.. Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
buffe78 Postat 20 april 2014 Författare Postat 20 april 2014 Tror tyvärr inte det, bor i munkedal å ingen av mina vänner som har salt.ska jag byta ca20% varannan dag eller va tror ni? Citera
osby0479 Postat 20 april 2014 Postat 20 april 2014 Jag körde mitt 300l utan skummare i 7 veckor, 7 fiskar och en massa koraller, allt va lika fint som det va med skummare, bytte vatten varje vecka som jag gör i vanliga fall så du kan ta det väldigt lugnt!Matade fiskarna som vanligt och korallerna en gång i veckan. Citera
jacs Postat 21 april 2014 Postat 21 april 2014 Du får bli vän med slanten här på forumet, flyttade från uddevalla till munkedal. Citera
buffe78 Postat 21 april 2014 Författare Postat 21 april 2014 Jag körde mitt 300l utan skummare i 7 veckor, 7 fiskar och en massa koraller, allt va lika fint som det va med skummare, bytte vatten varje vecka som jag gör i vanliga fall så du kan ta det väldigt lugnt!Matade fiskarna som vanligt och korallerna en gång i veckan.Då så känns lugnt.. Tack alla Citera
Lasse Postat 21 april 2014 Postat 21 april 2014 Jag hoppades du förstod vad jag skrev För att lugna dig själv - ja Underförstått var - för akvariet och dess invånare - nej MVH Lasse Citera
Chondrolover Postat 23 maj 2014 Postat 23 maj 2014 HejStjäl den här tråden lite så slipper jag skapa en ny.Har samma problem, skummaren har lagt av helt, det är dock en ny på väg. Det verkar ju inte vara någon fara att vara utan ett tag, dock så är karet under en rejäl algblomning just nu (nån typ av trådalger är jag ganska säker på). Finns det någon risk att köra utan skummare ändå? eller är det "skit samma" oavsett alger eller inte./Peter Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.