Gå till innehåll

Skummare lagt av!!!


buffe78

Rekommenderade inlägg

Min skummare la av igår, har ingeni reserv men fick beställt en BM curve 5 på fishstreet, hur ska jag nu gå tillväga för att minimera skadan på revet? Mata mindre? Mer ytcirkulation? Hur ofta behöver jag byta vatten? Kan tänka mig att det tar en vecka för skummaren att komma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gällande vattenbyten etc. finns det nog mer kompetenta personer på forumet som kan svara. Räkna dock med mer än 1 veckas leveranstid. Mitt paket från FS satt fast i tullen under 7 dagar pga underbemanning och hög arbetsbelastning när jag beställde för ett par veckor sedan. Fick ringa och tjata 3 ggr innan de skickade mitt paket vidare.

Sent from my RM-937_eu_euro1_935 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För de som undrar så är det så att skummaren för ut en massa kväve i form av ammoniak (som är en gas) genom att den luftar vattnet så bra. Tar man bort denna luftning blir det mer kväve som måste nitrifieras och det helst snabbt. Ett vanligt innerfilter fungerar bra som nitrifikationsfilter och kommer i ett ingått kar starta upp snabbt. Vill man snabba på det så rör man lite i sanden så lite "grums" sugs in i filtret.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde mitt 300l utan skummare i 7 veckor, 7 fiskar och en massa koraller, allt va lika fint som det va med skummare, bytte vatten varje vecka som jag gör i vanliga fall så du kan ta det väldigt lugnt!

Matade fiskarna som vanligt och korallerna en gång i veckan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde mitt 300l utan skummare i 7 veckor, 7 fiskar och en massa koraller, allt va lika fint som det va med skummare, bytte vatten varje vecka som jag gör i vanliga fall så du kan ta det väldigt lugnt!

Matade fiskarna som vanligt och korallerna en gång i veckan.

Då så:) känns lugnt.. Tack alla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Hej

Stjäl den här tråden lite så slipper jag skapa en ny.

Har samma problem, skummaren har lagt av helt, det är dock en ny på väg. Det verkar ju inte vara någon fara att vara utan ett tag, dock så är karet under en rejäl algblomning just nu (nån typ av trådalger är jag ganska säker på). Finns det någon risk att köra utan skummare ändå? eller är det "skit samma" oavsett alger eller inte.

/Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...