Gå till innehåll

Mitt Low-tech akvarium.


Jaken

Rekommenderade inlägg

För att skapa lite kontraster till alla stenkorallakvarier med mycket MH Watt i belysning har jag valt att visa lite bilder på mitt "otraditionella" akvarium med klen T8 belysning och delvis hemmagjord LS.

Akvariet har jag valt att dela av på mitten med ett galler för att kunna köpa korallätande fiskar. 540 liter standard alukar med 220 liter sump avdelad med olika fack fullproppad med LS.

Akvariet har varit igång i sin nuvarande form i 1,5 år.

Fiskbestånd:

1 Imperator kejsare

4 Chromisar

2 Clowner

3 kirurger, Xanturum, Strigosus, Flavescens

1 Mandarin

1 Bicolor blenid

Blandade mjukkoraller och några LPS stenkoraller.

Sinularia, Lobophyton, Stjärnpolyper, Lemnalia, knappar och skivanemoner m.m

Teknik.

Debary UV 25W, Aquamedic Turboflotor 1000 multi skummare. Vattenpåfyllning med nivåvakt/skymningsrelä. Tunze overflowbox. Belysning 2*36 W T8 Sylvania Aquastar 1*36 W T8 Sylvania Coralstar.

Jag kör med Ballingmetoden och tillsätter dessa manuellt utan doserpump.

post-839-1446891226945_thumb.jpg

post-839-14468912269592_thumb.jpg

post-839-14468912269677_thumb.jpg

post-839-14468912269777_thumb.jpg

post-839-14468912269854_thumb.jpg

post-839-14468912269965_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp kanonfint, så du ska flytta Jakob? eller är det bara burken som ska flyttas?

Nej jag ska inte flytta. Golvet ska slipas där akvariet står så tyvärr så måste jag flytta in akvariet i sovrummet några dagar för att sedan flytta tillbaks det igen. Inte så roligt projekt men vad ska man göra...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill inte vara ofin och oförskämd men det finns vissa saker som jag inte alls gillar med ditt kar. Gallret är en sak, Tycker inte alls det är snyggt och du behöver väl det inte för du har ju ändå samma typ av koraller på båda sidorna och det andra är att din imperator får ett alldeles för litet akvarium och inte ens ett 540L kar är tillräckligt enligt min mening (Jag gillar denna fisk så mycket och gillar inte när folk stoppar ner en sådan här underbar fisk i ett för litet akvarium) Det skulle också vara intressant att veta dina vattenvärden och hur går det med dina stenkoraller under så få lysrör hoppas att du tar detta inlägg på rätt sätt för man kan som du köra igång ett akvarium utan att behöva varenda liten teknisk pryl som finns att köpa för det är nog så att många förlitar sig på tekniken och tror att det är skillnaden mellan att lyckas eller misslyckas.Fortsätt i samma goda anda men jag tycker fortfarande att gallret ska bort

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Swärd; det är lugnt alla har rätt att ha en åsikt.

Jag kan hålla med om att gallret inte är så snyggt, men den är inte där för att fylla någon estetisk funktion. Angående Imperatorn så visst är det inte lika stor simyta som i Swärd´s akvarium, men min Imperator är ju inte lika stor som den heller.

Jag har haft min Imperator i cirka ett år nu. Tack vara gallret i akvariet kan jag erbjuda min Imperator mycket som många andra med stenkorallakvarier inte kan erbjuda. Jag flyttar då och då över några knappar eller någon korall som jag vet att den gillar att käka på och låter den gå loss på den i en dag eller två. Jag flyttar även över sten med svamp på som den kan kalasa på. Glasrosor har jag upptäckt är som lördagsgodis för den. Tack vare att min imperator får naturlig kost i form av knappar och svampar som den får beta av stenen då och då så har den hållit sig frisk och börjar nu så sakterliga färga om. Korallerna och svamparna återhämtar sig ganska fort så det har funkat över förväntan. När jag flyttar över en sten så är den där efter 5 sekunder och inspekterar om det finns något smaskigt.

Jag har faktiskt inte samma koraller på höger och vänster sida av gallret. Jag vet inte riktigt varför men vissa mjukisar faller Imperatorn i smaken och andra inte. Har två olika sorters Sinularia tex och den rör bara den ena. Likadant med vissa av läderkorallerna. Och Lemnalian är tycker den är mums mums. Men Lobophyton rör den inte alls. Jag har helt enkelt fått prova mig fram vad som funkar.

Majoriteten av stenkorallerna har jag haft i över tre år, de växer visserligen inte fort men man kan helt klart se skillnad.

Senast när jag mätte (Salifert) mina vattenvärden 3 Juli så hade jag:

Salt: 1.023

Ph: 8,1

Kh: 7

Ca: 350

Nitrat: 5, (ja, jag vet att det är lte högt)

Nitrit: 0

Fosfat: 0

Mitt stora problem just nu är att skummaren är skitdålig, men jag är på jakt efter en ny. Någon som har en bra till salu? Annars lutar det åt en Grotech.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Detta akvarium kan väl inte räknas som low-tech? Tycker att det är alldeles för mycket teknik och rördragningar för att räknas in i den kategorin... Visserligen är det inte så mycket att det kan räknas in till hi-tech kategorin heller, men på min "low to high-tech scale" hamnar nog detta akvarium någonstans i mitten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta akvarium kan väl inte räknas som low-tech? Tycker att det är alldeles för mycket teknik och rördragningar för att räknas in i den kategorin... Visserligen är det inte så mycket att det kan räknas in till hi-tech kategorin heller, men på min "low to high-tech scale" hamnar nog detta akvarium någonstans i mitten.

Mmm jag vill nog hålla med!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni har rätt, det kanske inte är så low-tech egentligen. Jag har nog blivit lite avtrubbad efter alla besök hemma hos folk med nitratfilter, kylare, doserpumpar, o.s.v.

Och Ja, jag har nästan enbart mjukisar, ni som undrade.

Jag håller faktiskt på med stora omstruktureringar för övrigt i akvariet efter att jag för någon vecka sedan var tvungen att flytta akvariet för att slipa golvet. Så efter ett tags kaos håller jag nu på att få ordning.

Gallret är nu inte längre i akvariet,

Gruset är bortplockat.

Hemmagjord "LS" urplockad.

All sten ur sumpen upp i huvudkaret.

Skummaren håller på att bytas ut mot en H&S

Fler bilder kommer när jag fått ordning på allt.

post-839-14468912277868_thumb.jpg

post-839-14468912277959_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag snart fått igång min nya skummare, en begagnad H&S skummare från Tyskland, gav 300 Euro.

Jämför storleken med min förra, förhoppningsvis så kommer den skumma ur mer än den gamla. Nu är det bara att dra lite nya rör och se hur mycket oväsen den för.

Skummare köpte jag från http://www.aqua-markt.de/ där finns ett större utbud och ofta till bättre priser än på begagnatmarknaden här i Svedala.

Mer bilder kommer när allt är igång.

post-839-14468912280837_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
Nu har jag snart fått igång min nya skummare, en begagnad H&S skummare från Tyskland, gav 300 Euro.

Jämför storleken med min förra, förhoppningsvis så kommer den skumma ur mer än den gamla. Nu är det bara att dra lite nya rör och se hur mycket oväsen den för.

Skummare köpte jag från http://www.aqua-markt.de/ där finns ett större utbud och ofta till bättre priser än på begagnatmarknaden här i Svedala.

Mer bilder kommer när allt är igång.

får säga grattis till ett bra köp av skummare. bättre kunde du knappt köpt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Ja då har mitt akvarium rullat i snart tre månader sedan jag var tvungen att tömma det för golvslipning. Så jag tänkte jag skulle lägga in lite ny information vad som händer i mitt akvarium.

Jag har satt i en H&S skummare med 2*eheim 1260. En pulserande streampump har tillkommit och lite ny fisk.

Som jag tidigare nämde så har jag plockat bort all sand, tagit ur all hemmagjord LS och flyttat upp all sten från sumpen. Samt att jag även tagit bort det galler som delade akvariet förut.

Så nu tre månader senare befolkas akvariet av:

1 st Mandarin

2 st svarta clowner

8 st damseller Neopomacentatrus Azysron, leker konstant

1 st Gul kirurg

1 st Zebrasoma Xanturum

1 st Ctenochaetus Truncatus

1 st Imperator kejsare

1 st Elddvärgkejsare Centrophyge Loricula

1 st Bicolor blenid

Sedan gallret försvann har Imperatorn käkat upp många fina knappar jag tidigare hade.

Jag har numera inga som helst algproblem, tidigare hade jag endel trådalger, men dessa är nu ett minne blott. Om de försvann pga bättre cirkulation, bättre skummare eller inget grus vet jag inte men jag tror att den största bidragande faktorn är min nya skummare.

Här kommer lite bilder så att det inte bara blir en lång tråkig monolog.

post-839-14468912403087_thumb.jpg

post-839-14468912403231_thumb.jpg

post-839-14468912403421_thumb.jpg

post-839-14468912403553_thumb.jpg

post-839-14468912403707_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är en bild på skummaren, jag var tvungen att modifiera bänken för att få in den. Som tur är får jag ut skummarkoppen precis för att tömma den.

Jag kör även allt mitt returvatten direkt ner i skummaren från överrinningsboxen, så där slipper jag en extra pump. Någon mer som kör så???

Jag är mycket nöjd med skummaren, men den för ganska mycket oväsen. Vilket inte alla uppskattar...

post-839-14468912403837_thumb.jpg

post-839-14468912403987_thumb.jpg

post-839-14468912404159_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...