Gå till innehåll

vilka kablar/kontakter


patrikk

Rekommenderade inlägg

Hejsan,

Jag vill byta ut mina kablar mot något mer praktiskt och snyggare. Jag vill montera kontakter på kylfläsen för att sedan sätta i kablar i kontakterna som sedan går ner till drivarna.

eftersom jag inte kan så mycket om en så har jag lite funderingar på vilka kablar man kan använda. Kan man använda 3.5mm hörlurskontakter med tanke på kabelns tjocklek och och strömstyrkan som jag gå igenom kabeln?

mitt mål är följande.

så platta/tunna/små kontakter som möjligt som kan fästas på flänsen.

kontakten måste ha minst 4 poler men gärna 8 och det ska finnas kablar som är enfärgade gärna förseglade vid hanen från fabrik.

Har ni några tips? eller bilder på era kontakter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för tipset. tar gärna emot fler. samt om ni har tips till hur man man klä in hanen med kabel så att det ser snyggt ut med.

mina drivare kan leverera 24-48V och det står max 24V med de som har kablar men jag lova att kablarna som led*sen är kopplade med är tunnare är det ok trots allt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Jag funderar på vilken kabelarea jag bör satsa på till mitt LED-bygge med tanke på förluster.

Huvudkaret max 1200 mA och 24V. Andra akvariet samma amper men 36V.

Jag kommer ha drivarna under akvariet så det blir nog i a f 5 meter kabel på slingan. Kan lägga större area uppskattningsvis halva slingan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag funderar på vilken kabelarea jag bör satsa på till mitt LED-bygge med tanke på förluster.

Huvudkaret max 1200 mA och 24V. Andra akvariet samma amper men 36V.

Jag kommer ha drivarna under akvariet så det blir nog i a f 5 meter kabel på slingan. Kan lägga större area uppskattningsvis halva slingan.

Ska leta efter sidan som man kan fylla i allt å de rekommenderar kabeln...

/Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla detta svaret

Härligt, kul att det rullar på. Jag ska till Kjell idag och handla delar till en enkel konstantströmsdrivare så jag kan testa mina paneler. Ska du köpa längre sladd sen så hittade jag en del på ebay.

Här är två länkar som är användbara (speciellt nummer 2) om du funderar på att ha dina drivare i egen låda: http://www.calculator.net/voltage-drop-calculator.html och http://www.solar-wind.co.uk/cable-sizing-DC-cables.html

Så du bör ha vid 1% förlust 1.5mm2 och 17AWG och 1.5mm2 18AWG för 36V

/Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...