Gå till innehåll

Osmolator


agalychnis

Rekommenderade inlägg

Jag har installerade min i går kväll och satte huvudsensorn med spetsen precis på vattenytan.

Nu på morgonen är spetsen 1-1,5 cm ovan vattenytan, men den har inte fyllt på något osmosvatten......

Är det något fel tro? Behöver det vara ljust för att sensorn skall fungera?

Har kollat så att alla kopplingar sitter rätt, och ON-lampan lyser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man borde kanske flytta ner "överfyllnadssensorn" närmare huvudsensorn också?

Man vill ju inte att den skall fylla ända upp till till den, innan den stänger av om inte huvudsensorn funkar som den skall, då får iallafall jag översvämning, om det blir strömavbrott :(

Den borde väl vara några cm över bara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte det är topp testning av grejorna innan de skickas, jag har bytt den svarta sensorn och pumpen. Prova att köra det i vasken. blås i hålet där pumpen suger in vatten, samt i slangen, hjälpte för mig en gång. tvätta sensorerna med sötvatten. om det inte hjälper är något trasigt. om du mailar Erik Wong så skickar han nya grejor för fem $

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan man inte bara utnyttja en flaska med tunt rör som står upp och ner över vattenytan , när ytan sjunker under röröppningen så kommer det in luft och vatten ut till vatten ytan är i nivå igen.

Pga att saltvatten är tyngre än sötvatten och inte blandar sig så jättelätt borde det väl fungera?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick du inte med en platta att montera sensor och överfyllnads sensor?

Jodå, men det känns som att den andra sensorn sitter lite högt upp och att det pumpas in ganska mycket vatten, innan den stoppar.

Jag fick igång den och nu funkar den fint! Jag rengjorde sensorn försiktigt, kopplade om allt och nu funkar det som sagt :)

Högt larm och tyst pump, precis som det skall vara!

Idag skall det köpas levande sten.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan man inte bara utnyttja en flaska med tunt rör som står upp och ner över vattenytan , när ytan sjunker under röröppningen så kommer det in luft och vatten ut till vatten ytan är i nivå igen.

Pga att saltvatten är tyngre än sötvatten och inte blandar sig så jättelätt borde det väl fungera?

'

Fish-street har en sådan på 4L som ställs på kanten till karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte man testar en bensintank med avseende på livsmedel. Man får väl titta på tanken. Biltema brukar ha materialet angivet med tanke på återvinningen. Och sedan gå hem och googla. Men jag skulle tro att tanken är oskyldig. Överlever den såväl etanol som bensin bör plasten vara obetänklig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror Stig minns min konstruktion. Jag försökte först med en vanlig 25 liters vattendunk men den kollapsade.

Köpte en tank från biltema som var av kraftigare plast. Där satte jag två slangar. En placerad i sumpen som när nivån sjönk drog luft och då släpte ut vatten genom den andra som var kopplad till min kalkmixer.

Jag körde på det i tre år om jag inte minns fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så har såg konstruktionen ut fast jag uppgraderade med att koppla den till min kalkmixer.

Edit:

Jag kan tillägga att dunken stod i tvättstugan och akvariet 14 m bort i andra änden av huset med slang dragen i krypgrunden. Samma klena dimension som är till osmos. Blev ett trögt system som droppade vatten och perfekt att driva kalkmixern.

post-1380-14468934230821_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...