Gå till innehåll

Fosfat problem


boman

Rekommenderade inlägg

Du skall nog ta och göra ca 10 tester med rent osmosvatten efter varandra. Gör rent kyvetten ordentligt och sätt kyvetten på exakt samma sätt varje gång och preparera på samma sätt. Använd samma kyvett som nolla och prov. Det brukar finnas någon markering på ena sidan - sätt den så den vetter mot dig. Du skall ha ett värde som är högst 0,04 om du gör rätt och du inte har mätbart fosfat i osmosvattnet (vilket jag anser stört omöjligt). Om du får några värden högre än 0,04 så tar du medelvärdet av alla 10 mätningarna. Jag tror att det handlar om att du måste lära dig metoden och att göra exakt samma varje gång.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag använder Hanna och blir förbryllad eller inte är säker gillar jag även att långsamt slå ut vattnet i ett vitt handfat. Ser jag att det är en blå ton på vattnet kan jag i alla fall vara säker på att reagensen faktiskt har reagerat med fosfat. Ser jag ingen blå ton öht så köper jag mina 0.00-resultat. Så det inte är något med kyvetten som spökar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...