Gå till innehåll

Fosfat problem


boman

Rekommenderade inlägg

Har lite problem att få ner fosfatet sist jag kollade (3dar sen) var den 0.16!! Ökade lite fosfatremover när jag bytte för tre dagar sedan. har 20 fiskar och rätt mycket koraller, kör bara med zeovit produkter förutom pellet och röda mygglarver till fisken. Använder många av zeovit produkterna men doserar mindre än anvisningarn "dom flesta doserar jag 4 droppar/dag Jod/ coral vitaliser/ Amino Acid/ Sponge Power/ Kaliumiodd-Flour/ Stylo-poci Glow/. förutom zeofood 2 ggr/v & biomate 2 ggr/v & Coral Booster Varannan/dag & Eisen 1ggr/v & zeozym 1ggr/v & zouspur2 var 8/dag. Samt Amino Acid Concentrat LPS 2ml/dag & Pohl´s Xtra 2ml/dag & B-balance 2ml/dag & Flatwormstop 2ml/dag & Coral snow 2ml+zeobak 4 droppar/dag.

Tacksam för synpunkter! kört i ca 8 månader dock inte med alla produkter.

Mvh Boman Red Sea Max 650s

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mäter du fosfaten?

Om du gör om samma test ett par gånger får du samma resultat då?

Ser du några problem i karet som du kan relatera till fosfathalten? Har du koraller som blir bruna? Har du problem med algtillväxt? Visar sig fosfaten på annat sätt än på testvärdet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår inte varför du rabblar upp en halv roman små blå flaskor men tråden handlar om att du har högt fosfat?

Om din exportmetod för fosfat är remover så får du väll öka mängden remover eller testa en annan exportmetod.

Det spelar ingen roll vad du matar dina fiskar med, allt innehåller fosfat. 85% av fosfatinnehållet i fodret kommer ut ur fiskarna och hamnar i ditt akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dykarn. Använder Hanna checker och fått samma resultat flera gånger. canyo alger som jag haft mer eller mindre ett tag. Bruna koraller inte direkt men köpte nogra större acropora och montripora digitata i ganska dåligt skick och fått montiporan att bli grön men acroporan är inte på väg mot blått känns det som som den skulle bli.

Ormet. Om jag nu skulle behöva förklara texten så tog jag den från min Red Sea max sida och klippte ut den!! Doch är det ju frivilligt att läsa dessa romaner i forumet så tycker man det är jobbigt kan man enkelt låta bli, fast så jobbigt kan det ju inte vara när man orkar kommentera det också. Är ju så att det finns mycket näringsämnen i dom blå flaskorna och tanken var väl att någon som själv håller på med detta och har kunskap kunde je tipps om någon av flaskorna kunde bidra till förhöjd fasfathalt. så Ja för mig fanns belägg för "roman"

Mvh Boman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slänger in en fråga.. Hur kom du över stenen du har i karet ? Ny/beg..

Svajar fosfaten eller ligger den stabilt på detta höga värde ?

Vore smidigast o hitta felkällan innan man ger massa tips..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt rått magnus vet att jag bara kan öka fosfatremovern, men med ett zeovitkar vill man ju komma ner mot noll i fosfatvärde samt att inte behöva fosfat remover om man får allt att stämma så det var också min tanke att hitta orsakerna och eftersom jag ej kört zeovit metoden förut så försöker man hitta så mycket info som möjligt.

Stenen hadde han jag köpte karet av köpt ny från butik. Betyder att stenen är från butik för ca 14-17 månader sedan, jag har kört det i ca 8 månader. Byggde visserligen delar av revpelarna av död lev.sten jag hadde hemma som har bidragit till större alg problem än nödvändigt. Kanske också bidrar till problemet? Har inte mätt tillräckligt för att se hur mycket den svajar ska göra mer regelbundna mätningar nu samtitigt som jag försöker finslipa detaljer, doseringar mm. som kan vara olika orsaker till problemet. Och leta och ta hjälp av alla kunniga på saltsidan.

Boman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är påväxten värre på den döda stenen eller allmänt över hela "skiten" om man säger så..

Lite undringar som även dykarn/hans undrar färger på dom koraller du har ?? Hur ligger det till där ? Eftersom du väljer Zeo så brukar man nog vara sps inriktad.. Växer dom/hur ser färgerna ut..

Du skulle fått till en alternativ mätning med andra prylar/annan checker o ev någon annan som gör testet mest för att säkerställa ev fel..

Något är rejält galet om man inte kan får ner värdet..

När du gör testen , klipp testpulvert med en sax o öppna påsen med något tillhygge , inte fingrarna , torka av båda klyvetterna utvändigt med papper precis innan du sätter dom i hannan..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo kör med zeostart blandar det med 75% osmos vatten och kör detta genom doserpumpen där jag kör ca,kh, och mg. Vad är det jag missar när du säjer att jag inte kör hela zeovit paketet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar. Ska som sagt göra lite fler och tätare tester och prova tippset om att inte anv fingrarna. Har dock inte kört speciellt hårt med fosfatremover utan doserat ganska försiktigt och trodde inte fosfaten var så hög som den var så kan ju faktiskt vara mindre justeringar som behövs. Ska som sagt mäta dagligen och se vad som händer ökade ju fosfatremovern vid senaste bytet för ett par dagar sedan då jag märkte att den var hög. Lägger in nya uppgifter om hur det artar sig så kanske det blir lättare att se vad problemet sitter. Är dock väldigt tacksam för respons, tips och synpunkter.

Mvh Boman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ormet. Om jag nu skulle behöva förklara texten så tog jag den från min Red Sea max sida och klippte ut den!! Doch är det ju frivilligt att läsa dessa romaner i forumet så tycker man det är jobbigt kan man enkelt låta bli, fast så jobbigt kan det ju inte vara när man orkar kommentera det också. Är ju så att det finns mycket näringsämnen i dom blå flaskorna och tanken var väl att någon som själv håller på med detta och har kunskap kunde je tipps om någon av flaskorna kunde bidra till förhöjd fasfathalt. så Ja för mig fanns belägg för "roman"

Mvh Boman

Som man frågar får man svar. Jag förstod inte sambandet & har inte sagt något om att det var jobbigt.

Jo kör med zeostart blandar det med 75% osmos vatten och kör detta genom doserpumpen där jag kör ca,kh, och mg. Vad är det jag missar när du säjer att jag inte kör hela zeovit paketet?

Det kunde du kanske ha skrivit i det första inlägget, då kör du alltså full zeovit OCH remover och har ändå hög fosfat. Vilket direkt leder till frågan: Vad har du för nitratvärde?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Boman

Tycker du att du får effekt av alla dessa tillsatser som du droppar i ? Dvs kan du se någon effekt i karet som du kan härleda till detta jobb du lägger ner varje dag i princip ?

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många flaskor är svårt att säja och se nu när inte alla värderna är optimala. Har dock bra tilväxt bättre än jag haft förut i alla fall färger på sps vill jag naturligtvis att ska bli bättre, men samtidigt har jag inte skött vattenbyten optimalt häller och mycket på grund av ryggproblen och sex operationer men tror att jag kommer att få se en skillnad där också när jag nu focuserar på att hålla minst 10% varje vecka. Så ge mig ett par månader till så ska jag ge ett mer rättvist svar.

Boman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ur mina ögon så har jag svårt att se att du skulle få "valuta" för alla dom pengar som du doserar i just nu.. Har ett väldigt bra tips som jag redan på förhand vet att du inte tänker följa men kör ändå..

Stoppa alla droppar tills du har ett OK nitrat och fosfat värde..

Mitt enkla tips är vattenbyte så dina Ca/Kh/mg stämmer o så kör du din balling på det.. Sen har du två val..

Kör kolkälla om du har Nitrat OCH fosfat , alt två , ren fosfatremover om värdena är lågt nitrat, högt fosfat..

När du är nere på 0.03 eller lägre på fosfaten så kan du försiktigt köra alla fina flaskor igen.. Men var uppmärksam på vad du ser i karet så inget stressas i onödan..

Detta är absolut grunden för min egen del..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för synpunkter och tipps. Du har rätt att basvärderna är en förutsättning och kan nog definitivt känna att det finns flaskor jag inte behöver dosera vid nuvarande värden. Dock är det inte helt åt skogen med allt, Har tex helt okeja värden som jag haft ett tag med doserpumpen. KH: 8 MG: 1300 ca: 440 så dessa ligger som jag vill ha dem. Sen ska jag kolla Nitrit och nitrat nu i helgen, har bara väskan med JBL tester och inte riktigt säker på årgången men ska kolla och se och beställa nya sådana tror på red sea´s tester eller? någon som har bättre förslag?? Samt kör jag nu vattenbyten varje vecka. Men tror du inte det kommer att påverka någonting negativt om jag slutar helt med dom blå flaskorna ett tag?? Tänkte på det du skrev med stress fast åt andra hållet om man slutar tvärt med något man doserat dagligen? Eller ska jag sänka dos? eller trappa ner för att sluta ett tag? Nu vart det många frågor! men frågar man inte får man ju inget veta!!

Trevlig helg Boman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stoppa flaskorna tvärt.. Dom finns ju delvis i karet redan så det sjunker i takt med förbrukningen..

Har du Hanna till fosfat så köp vanligt salifert eller red Sea till Nitrat.. Dom två så har du en bra start.. Öka på volymen fosfat remover om nitraten är låg.. Tänk på fosfat remover som är Alu baserad kan få värdet att dyka snabbt.. Tillgå försiktighet.. Järnbaserat remover är mer långtidsverkande , ett bättre val när man närmar sig , sin optimala nivå..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte stenen är kass! otroligt mycket liv i stenarna kryllar av smådjur och har fått en otrolikt fin lila färg. Dock kan den döda stenen som kanske är en 10 del vara lite sämre och ställt till mer problem än nödvändigt på vägen med större algproblem än om jag inte använt den döda stenen. Så hadde gjort om det så hadde jag köpt ny sten till delar av pelarna om jag fick göra om det. Men i dag ser man ingen skillnad på stenarna alla har samma fina färg och mycket liv i dom. Körde med mycket olika bakterier från början, blandade många olika, vet inte vilket som är bäst men känns som en stor blandning är bra i alla fall. Kan ha fel men skulle bli mycket förvånad om det var stenen det var fel på.

Mvh Boman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej ska köra tester i dag. tänkte du att det kunda vara dålig kvalitet på osmosvattnet eller problem med Hanna checkern? Har dock bytt alla filtren på osmosen för två veckor sen. Men ska kolla bra att veta. Lägger in lite testresultat senare.

Tack Magnus. Boman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej ska köra tester i dag. tänkte du att det kunda vara dålig kvalitet på osmosvattnet eller problem med Hanna checkern? Har dock bytt alla filtren på osmosen för två veckor sen. Men ska kolla bra att veta. Lägger in lite testresultat senare.

Tack Magnus. Boman

Ville bara försäkra mig att din osmos inte läcker igenom fosfat.. Då hade du kanske hittat boven i dramat där.. ;)

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej resultat efter 9 phosfat tester rengöring funderingar.

Test 1 Hanna checker Fosfat med osmosvatten och anv.av regansen.

1. 0.25 ??

Test med akvariumvatten.

2. 0.21 Högre än förut ??

Ett till test med samma testflaskor!

3. 0.16 Okej efter lite tankeverksamhet gjorde jag rent Hanna Checkern med vanligt papper. testade igen med samma testfaskor och innehåll.

4. 0.08

5. 0.05 ??

Rengöring av Hanna med osmosvatten och papper + ordentlig rengöring av testflaskorna samt nu akvarimvatten och ny regans i testflaskorna.

6. 0.04

Samma flaskor och innehåll.

7. 0.08

Samma

8. 0.02 Kan detta stämma verkar ju inte att fosfaten är så högt som jag trodde!!

Nytt sista test med rena grejor och osmosvatten och ny regans.

9. 0.10 ? Ska den visa 0 om allt är okej ?

Går det att dra några possitiva eller negativa slutsattser av detta?

Obs ska kolla fler tester senare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Käns som du har suddigt glas på testkyvetten. Jag har testat mitt kranvatten 2 ggr och alltid fått 0,00 med det. Nu vet jag inte vad du har för kranvatten men annars kan du ju köpa en flaska batterivatten ( destillerat) och dubbelkolla mot.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...