Gå till innehåll

Vad händer ?


patrikk

Rekommenderade inlägg

Igår mätte jag bland annat CA vilket var förlågt så jag doserade 4 ml av Read sea CA. när jag nu mäter på morgonen så är det 20 punkter lägre än i går kväll. Så jag mäter igen jo 20 punkter under vad jag hade innan jag doserade CA.

Vad är det som händer ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en alldeles för låg dos. 1 ml höjer Ca med 2 ppm i hundra liter vatten. 4 ml bör höja 200 liter vatten med 4 ppm. Det är inte säkert mätbart. Vad har du för värde?

KH är känsligare för sneda värden. Vad har du där?

Red Sea har lite lustiga ideer om värdena. Det kan bero på att Israels kust i Medelhavet har en salthalt på uppåt 3,9% Se: http://www.satellitkarta.se/vader/vaderten_63.html

Röda havet är ännu saltare - uppåt 4,1% se här: http://en.wikipedia.org/wiki/Red_Sea

I koralltriangeln- Indonesien, Filippinerna, Stoa Barriärrevet som de flesta av våra koraller kommer från är salthalten ungefär 3,45%.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Igår:

Ca: 370 och doserade sedan 4 ml

KH :6,2

i morse:

Ca: 350 och doserade 4 ml till

mäter med red seas tester

om jag nu ska få rätt på det hela hur mycket bör jag dosera /dag och hur mycket kan jag dosera per gång?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan höja KH't med ett steg i taget.. Runt 8 kan vara lämpligt i slutändan .. Ca kan du höja 20ppm per gång..

Dosen preparat bör du kunna räkna ut med infon från dina preparat..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 ml / 100l ger +2 ppm när det gäller Ca

Du kan höja KH't med ett steg i taget.. Runt 8 kan vara lämpligt i slutändan .. Ca kan du höja 20ppm per gång..

Dosen preparat bör du kunna räkna ut med infon från dina preparat..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

när du säger ett steg i taget är det 0.1/ dag (tex: 6.2 till 6.3) eller är det 1.0/dag (6.2 till 7.2)? samt allt på eng gång eller utstritt på flera tillfällen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 ml / 100l ger +2 ppm när det gäller Ca

när du säger ett steg i taget är det 0.1/ dag (tex: 6.2 till 6.3) eller är det 1.0/dag (6.2 till 7.2)? samt allt på eng gång eller utstritt på flera tillfällen?

Jag menar en hel enhet 1.0 när det gäller Kh..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det så att man ska höja sina värden av någon anledning, så ska man alltid kolla Mg först .. Mg kan försvårar/begränsa höjningen annars.. Så alltid först Mg..

Ligger Mg på 1200 o uppåt så ska det inte vara några problem o höja Ca / KH't..

Vettigt Mg är runt 1250-1350.. Dvs ett ganska stort generös spann imellan topp/botten..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mg- halten avgör hur mycket Ca som är lösligt i vattnet(+kH)

Vanliga värden som man man brukar rikta sig efter är Mg = 1350, Ca = 420 och kH =8.

Om Mg är t.ex 10% lägre(1220) bör man inte gå över Ca = 380 Och kH 7 utan att höja Mg först. Att obsrvera är ju att om salthalten är 10%

Höjer man Ca och kH för mycket får man kalkutfällning i karet. Det börjar i pumparna runt magneterna och vid högre värden blir vattnet disigt.

Fiskar brukar inte må så dåligt av det men många koraller.

Om salthalten är för låg t. ex runt 3,2% får man just dessa värden och då gäller det att salta upp till rätt salthalt innan man korrigerar värdena.

De flesta koraller klarar den salthalten utan problem men man är väldigt nära gränsen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...