Gå till innehåll

Äntligen tillbaka i saltträsket med nytt kar!


NovemberRain

Rekommenderade inlägg

Hej allihopa!

Jag är inte ny på guiden, har haft tre tidigare saltkar... vilka kan ni se i min signatur :)

Har haft ett uppehåll på lite mer än ett år och nu äntligen har jag möjlighet att starta på nytt vilket ska bli spännande.

Fick tag på ett begagnat kar med måtten 77x77x60 (ca 355L) efter lite letande, lite för stort tänkte jag till en början men är glad att det blev den volymen ändå, man vill ju ändå ha större så småningom (iaf jag). Tillhörande sump med måtten 76x40x40 och en bubbelfälla.

Övrigt så blev det en Maxspect Razor 120w 16000k (tack Laggeman för en smidig affär). Returpump en Sicce 2.0 och skummaren en Aqua Excel AECH med en Lagunapump (Modifierad av Marcus Moln (Laggemans gamla)), tack Colan!

Streamers fick det bli två stycken Tunze 6045.

Det enda jag saknar just nu är en osmospåfyllare, lär väl köpa en sån rätt snart :)

I skrivande stund håller jag på att fyller upp dunkar med osmosvatten, en Aqualight Picobello med tillhörande silikatfilter. Nyligen börjat på 5:e dunken, det återstår ju ett par stycken hehe :) Testar Triton Akvariums "nya" salt, Microbe-Lift. Har tidigare alltid kört på KZ och varit väldigt nöjd.

Fyllde karet idag för läckagetest och test av teknik med positivt resultat. Vet inte om det är så upphetsande med bilder i så här tidigt stadie.... kan självklart ta bilder om intresse finns!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till en början blir det en hel del mjukisar, lite knappar och någon intressant fisk. Mycket för att få det stabilt från början. Barnen skriker efter Amphiprion ocellaris och Paracanthurus hepatus, inte så otippat kanske? :P På sikt planerar jag att köra mestadels LPS:er av olika slag men en och en annan SPS kommer att slinka in :)

Aquascapen kommer jag försöka att bygga upp som ett rev i mitten av karet som sträcker sig inåt mot ytavrinningen i bakre vänstra hörn. Inte det enklaste, gäller ju att hitta sten som passar in för att bygga på det sättet.

Karet kommer fungera lite som en rumsavdelare fast ändå inte. Det står till höger om soffan så man kan beskåda karet från tre sidor, ju fler sidor man kan se på akvariet desto trevligare tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Här tuffar karet på bra, men det enda som jag inte får till är skummaren. Den är hopplös på att skicka ut bubblor i sumpen, se bild. Hur bära sig åt för att den inte ska göra det? Djupet den står i är 22cm.

post-5237-14468933531723_thumb.jpg

Har även testat med att lägga i ett filter i bubbelfällan och visst, den tar upp många bubblor men det är långt ifrån bra och det känns inte som en hållbar lösning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm, jag vill minnas att även jag hade problem med lite bubblor ut i karet, men det såg inte så illa ut hos mig. :)

Jag gjorde så att jag bytte pump från Lagunan till en annan som inte var lika kraftig, jag tror tyvärr att skummaren är för liten rent fysiskt för att klara anstormningen av bubblor som lagunan drar in.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Laggeman: Det är min tanke också att den är för stark. Har du någon aning om vad det är för spec på lagunapumpen? Och varför sälja vidare med en spec som inte fungerar? Personen jag köpte den av nämnde inget om det här. Det är självklart inget du ska ta ansvar för :)

JonasW: Jo faktiskt så har tankarna kring en helt ny skummare slagit mig och just den du nämner är kandidaten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummaren är en ombyggd Aqua Excel:

http://www.fish-street.com/aqua_excel_aech_ae-ch_protein_skimmer

Stefan Molin byggde om den så den skulle vara som en Korallen Zucht Revolution:

http://images.aquaristic.net/370/300/korallen-zucht-revolution-skimmer-s-402260-6d0a93da.jpg

Han har köpt injektor och genomföring så den rent utseendemässigt liknar en KZ, men pumpen är för stark för den lilla skummarkroppen så skummaren hinner inte bearbeta volymen vatten som kommer in i kroppen, utan en del av bubblorna följer med ut igen. Jag fick den till att funka någorlunda bra och med en bubbelfälla i sumpen var det inte mycket som följde med upp i karet, men jag valde ändå att sätta en gammal Eheim 1048 (tror jag det var, en stor klump till pump iaf) istället då den spelade bättre med skummaren och munstycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för informationen Jimmy!

Jag ledsnade rent ut sagt totalt på att den skummade hela sumpen. Testade att köra med min returpump men den var för svag istället. Fick tag på en AquaC EV-180 utan pump, köpte mig en Sicce Silent 4.0 då jag är väldigt nöjd med returpumpen som är 2.0.

Den tar hand om smutsen riktigt bra, samlas på bra med skit i koppen :)

Har en lagunapump och en moddad Aqua Excel AE-CH skummare till salu om någon är intresserad ^^

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den orange'a Lagunan är från Fluvals FX-5 filter, dvs den stannar efter 2 minuters drift i ca 1 minut, för att sen köra på igen. Den gör så med 24H-interval. Jag tänkte köra den som returpump själv, men fick lite hicka när den stannade första gången. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, tack så mycket Jimmy. Det förklarar ju varför den var för stark för skummaren :)

Vill införskaffa en osmospåfyllare och har ju tidigare kört med Tunze 3155. Finns också en mindre, 3152. Har även kikat på en från Fish-street. Är det värt pengarna att lägga på en Tunze eller fungerar Kinapåfyllare bra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Osmospåfyllaren fungerar fint! Köpte strömomvandlare för att kunna köra JBJ osmolatorn! Till den kopplade jag in en Maxijet 750 som jag hade liggandes.

Övrigt tuffar de på, har en del alger på stenarna men det ger väl med sig efter ett tag, saknar dock lite fler turbosniglar och eremiter.

Första testerna utförda efter 6v med dessa resultat:

Salthalt 1.023 (

Nitrat 2,5 - 5, ca 3

Nitrit 0

Fosfat 0

Kalcium 400

Magnesium 1380

KH 8

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Tycker väl nu att det är dags för en uppdatering.

Har inga direkta problem förutom grumlighet och brunt slagg. Grumligheten beror på mina sandvändare. I tidigare kar har jag haft brunt slagg, men absolut inte i den här utsträckningen, se bilder:

Kan det verkligen bli så här mycket skit från allt levande?

post-5237-14468934238086_thumb.jpg Skummaren är precis rengjord, därav att den är tom i koppen :)

Tidigare har skummaren skummat en väldigt mörk och grön sörga, men nu enbart brunt. Vet inte om det har någon betydelse? Men sumpen är rätt tät av den här bruna sörjan. Kan man tolka avfallet beroende på vilken färg det har?

Sen lite bilder på karet:

post-5237-1446893423932_thumb.jpg

post-5237-1446893423779_thumb.jpg

post-5237-14468934238308_thumb.jpg

post-5237-14468934238496_thumb.jpg

post-5237-14468934238691_thumb.jpg

post-5237-14468934238898_thumb.jpg

post-5237-14468934239106_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...