Gå till innehåll

Jag ger upp snart!!!


Karoline

Rekommenderade inlägg

Om du har kvar luftinsuget (som du skall ha) så töms karet det till nederkant inv på övre horensontala röret. Har du inte kvar insugsröret så kommer det att tömma till nederkant på öppningen pga av hävert.

Samma gäller returrör från sump. När pump stannar så får du back i systemet pga av hävert och den kommer suga tillbaka vatten tills den börjar suga luft. Därför måste du borra ett 5 mm hål strax under vattenytan.

Av den anlednigen har jag även satt två uttag på insuget till min UVC (separat system i karet). En strax ovanför botten som man skall ha och en strax under ytan. Skulle en slang pajja eller något annat skulle börja läcka på UVC'n så skulle häverten i annat fall tömma karet ända till botten om inte det övre insuget fanns.

Men då är det ju inte ett slutet system längre.... om man borrar ett luft hål.

Då kommer det bli på samma sätt som idag.

Och om man skruvar igen hålet så är det ju fortfarande ett problem vid ett ev strömavbrott.. eller tänker jag helt fel nu??

Retur röret är en cm över vatten ytan, så där finns det ingen risk för baksug.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 54
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Men då är det ju inte ett slutet system längre.... om man borrar ett luft hål.

Då kommer det bli på samma sätt som idag.

Och om man skruvar igen hålet så är det ju fortfarande ett problem vid ett ev strömavbrott.. eller tänker jag helt fel nu??

Retur röret är en cm över vatten ytan, så där finns det ingen risk för baksug.

Du måste ha ett litet hål med luftinsuget i din durså. I annat fall får du ren hävert som jag skrev (när luftkudden som blir försvinner). Då kommer retur ske med den hastigheten som rörsystemet är dim efter.

Slutet system kan du enbart ha om du skulle ha tätt lock på sumpen. I annat fall har du två system och inte ett slutet system. Avrinning till sump och då retur. Ett slutet system så skall pumpen både suga från karet och skicka i retur.

Avrinningen måste alltså vara dim att kunna svälja mer än returen och rinner då av i den takt som returpumpen matar.

Om du inte har luftinsug i durson så blir det så att vattnet som väger skapa ett undertryck i röret när det rinner mot sumpen och ju längre fallhöjd du har till sumpen destå större blir undertrycket och kraftigare blir häverten. Det blir precis som om du skulle ha en egen pump från karet till sumpen.

Har du däremot så att durson kan suga luft så blir det inte något undertryck utan istället för att hävertsuga så kommer vattnet som rinner mot sumpen tjuvsuga luft och det blir en form av överrinning fast vattnet tas under ytan.... MEN har du då för klent rör så kommer inte det rinna igenom tillräckligt i förhållande med returen.

Jag har som jag skrev 3500 l returpump. Det har jag 25 rör som retur. Men jag har 50 rör för avrinningen till sumpen. 40 rör hade säkert räckt. Men knappast ett 25 rör. Trots att jag har 50 rör i retur och 110 för avrinning stiger vattennivån i karet med 1 cm. Och då kör jag med annat system än durson. Jag länkade till det i tidigare inlägg i denna topic. Där står oxå en förklaring hur jag konstruerade ett tyst system med ytavrinning och utan durso med konstruktion på att bryta undertrycket i avrinningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjo hooooo!!!!

Det funkar! :ler:

Anders borrade ett hål i kröken där vi ville ha vatten nivån.

Så nu har vi testat pump stopp och strömavbrott!!!

Allt rinner bra, känns så skönt att vi slapp strypa retur pumpen.

Sumpen klarar det galant, men vi ska ändå köpa en större för att ha ännu mer att spela på.

Plus att det ska ju ner en del saker där sen.

Precis när man höll på att ge upp så löste det sig, slapp riva bort allt och börja om från början.

Tack alla ni som har hjälpt till med felsökningen och kommit med bra tips!

Är så glad att ni hjälper till och bryr er.

Tack!!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm... läste om mitt sista inlägg nu i kväll. Jag skrev den när jag satt på jobbet och då har man ju inte riktigt tid till att tänka efter vad man skriver utan man skriver vad man tänker... Är det någon som förstod vad jag skrev :-$

Tack vare dig som det funkade :)

Vi är evigt tacksamma!!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...