Gå till innehåll

Jag ger upp snart!!!


Karoline

Rekommenderade inlägg

Att det är lite krökar har nog ingen betydelse utan jag menar bara att prova att dra ner röret så nära botten i sumpen som du kan då tystnar det där uppe och kollar man i min sump så är det en strid ström av bubblor som stiger mot ytan från röret istället för ett sörplande och skvalande ljud från toppen

Inget sörpel??

Har du bara ett rör upp? Inget på toppen??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 54
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag har durso i mitt kar men kan inte riktigt förstå att det ska behöva bli en sån försämring för att man har en krök extra.

Jag trycker 5200l/h timme genom mitt 25rör utan problem och jag har 5 krökar innan hälften av vattnet går in i skummaren samt andra genom Uvc.

Fast jag har inget lufthål på min durso!!!

Kanske prova att täppa för den för att en durso innebär ett slutet system ner i sumpen.

För den tjuvsuger luft.

sorry blev tvungen att ändra

Hur fick du det att börja rinna då?

Det forsar om vi sluter helt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du ingen sump? Jag antog hela tidan att vattnet från standpipen gick ner i en sump. Jag skulle vilja se lite mer bilder för att se hur det ser ut i en helhet samt att du förklarar hur ditt kar fungerar.

Jo vi har sump.

En väldigt liten iof..

Ska ta lite kort nu.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

???

Vaddå rinna ner alltså, vad är det som forsar när du slutar helt med.... vad?

Om man håller handen över hålet där hatten med ett luft hål sitter så börjar det forsa ner vatten i sumpen.

Det jag frågade var hur du fick vattnet att börja rinna igenom röret när du har ett slutet system.

Blir det inte en ficka med luft då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då är du ju nästan där, det kommer att forsa vatten så länge du har nivån över durson men kommer vattennivån under rinner inget vatten ner. Och om du pumpar upp vattnet med returen så kommer det att bli ett kretslopp vilket innebär att det kan inte rinna ner mer vatten än det kommer upp från returen. Inga luft fickor bildas beroende på att vattnet kommer att pressa undan det som finns i röret neråt så att det bubblar i början innan vattnet kommer.

Prova och gör så här: Stäng av returpumpen, fyll upp sumpen dit du vill ha vattennivån, fyll sen på huvudkaret tills det börjar rinna ner i durson det kommer du att se eftersom det kommer att komma bubblor nere i sumpen eller sätt handen för och känn, när du har gjort det så kan du dra igång returpumpen, du kommer att bli tvungen att fylla på med mera vatten eftersom rören ner & upp krävfa denna vätska.

Är det skummaren som döljer sig i bild 1,

Tips 1

om jag vore dig skulle jag flytta den där kontakten så att den ramlar ner vid sidan av sumpen om den skulle trilla av. alternativt skruva fast den helt, ser lite vanskligt ut.

Tips 2 sätt en av och på ventil i ned loppet så att du kan mecka därnere utan ha vatten rinnande

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då är du ju nästan där, det kommer att forsa vatten så länge du har nivån över durson men kommer vattennivån under rinner inget vatten ner. Och om du pumpar upp vattnet med returen så kommer det att bli ett kretslopp vilket innebär att det kan inte rinna ner mer vatten än det kommer upp från returen. Inga luft fickor bildas beroende på att vattnet kommer att pressa undan det som finns i röret neråt så att det bubblar i början innan vattnet kommer.

Prova och gör så här: Stäng av returpumpen, fyll upp sumpen dit du vill ha vattennivån, fyll sen på huvudkaret tills det börjar rinna ner i durson det kommer du att se eftersom det kommer att komma bubblor nere i sumpen eller sätt handen för och känn, när du har gjort det så kan du dra igång returpumpen, du kommer att bli tvungen att fylla på med mera vatten eftersom rören ner & upp krävfa denna vätska.

Är det skummaren som döljer sig i bild 1,

Tips 1

om jag vore dig skulle jag flytta den där kontakten så att den ramlar ner vid sidan av sumpen om den skulle trilla av. alternativt skruva fast den helt, ser lite vanskligt ut.

Tips 2 sätt en av och på ventil i ned loppet så att du kan mecka därnere utan ha vatten rinnande

Skummaren sitter i vänster del av akvariet.

Enbart några kontakter..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nå hur går det för dig! eller har du lagt ner nu

Det blir till att riva och börja om från början..

Tur att det finns rör killar i släckten som kan få tag på pvc rör billigt...

Får köra utan sump nu ett tag och prova sen när lusten finns igen.

Egentligen ingen brådska ännu, har ju inget i karet än.

Förutom 5kg sten.

Vi kommer snart att få hem 60kg till, men det kan väl inte ta skada av en liten ombyggnation?

Får väl riva ur den när det blir dax..

Tack alla för att ni tog er tid och försökte hjälpa oss!!

Natti natti!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vet ej om det är en synvilla men går ytavrriningsröret ner i karet igen?

Kolla på bilden riktigt noga så set det ut som det är ett U ner i karet igen. Ytavrinningen skall väll vara bakom det hela och inte i karet?

6.JPG

Annars blir det me som en cloosed loop och det är väll ändå ytvattnet du vill ha ner till sumpen!?

Kan du ta ett foto från sidan med?

Nej då bygga om i karet gör nog de flesta hela tiden svårt att få ett perfekt upplägg ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst skulle det gå att strypa pumpen, men det känns inte bra att strypa den SÅ mycket..

Stryp inte pumpen utan låt den alltid jobba för fullt, det mår den bäst av. Det du kan göra istället är att ge vattnet en alternativ bana och på så sätt kontrollera hur mkt vatten som pumpas upp i karet från sumpen. Det du behöver är ett T-rör, en kulventil, en 90-graders samt lite rör till, se skissen:

post-1341-14468912272711_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enda felet med er stand pipe är att ni släpper in luft på krönet av röret. Sätt en liten ventil/kran på plastslangen och ha den STÄNGD. Sen när all fungerar som det ska, och OM det vibrerar i standpipen, smäller eller lever om, kan ni prova med att försiktigt öppna ventilen litegrann. Har ni ovannämnda problem kommer dessa att försvinna. Ofta kommer inte dessa problem att finnas från början men beror lite på hur man utformat de bitarna som syns ovanför vattenytan (hur mycket högre grenanslutningen befinner sig ovan vattenytan, längden på röret mellan grenen och böjen som suger vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enda felet med er stand pipe är att ni släpper in luft på krönet av röret. Sätt en liten ventil/kran på plastslangen och ha den STÄNGD. Sen när all fungerar som det ska, och OM det vibrerar i standpipen, smäller eller lever om, kan ni prova med att försiktigt öppna ventilen litegrann. Har ni ovannämnda problem kommer dessa att försvinna. Ofta kommer inte dessa problem att finnas från början men beror lite på hur man utformat de bitarna som syns ovanför vattenytan (hur mycket högre grenanslutningen befinner sig ovan vattenytan, längden på röret mellan grenen och böjen som suger vatten.

Hmm. om man stänger luft tillförseln på durson kommer det ju bli en ren hävert. Ju längre fallhöjd man har till sumpen och ju grövre rören är destå större drag blir det i systemet. I mina öron låter det som det kommer bli svårt till omöjligt att balansera upp det med returpumpen då häverten kommer leva ett eget liv. Blir som ett två pumps system.

Jag tycker fortfarande att du verkar ha liten dim på rören (om det inte är en synvilla). Jag har 50 rör till min returpump på 3500 liter (500 l akvarium). Det hade räckt med 40. Men är det 25 så blir det nog tight om du inte har en liten pump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm. om man stänger luft tillförseln på durson kommer det ju bli en ren hävert. Ju längre fallhöjd man har till sumpen och ju grövre rören är destå större drag blir det i systemet. I mina öron låter det som det kommer bli svårt till omöjligt att balansera upp det med returpumpen då häverten kommer leva ett eget liv. Blir som ett två pumps system.

Jag tycker fortfarande att du verkar ha liten dim på rören (om det inte är en synvilla). Jag har 50 rör till min returpump på 3500 liter (500 l akvarium). Det hade räckt med 40. Men är det 25 så blir det nog tight om du inte har en liten pump.

Vi har 25 och 32 på rören..

Funderar på hur det blir vid ett ev strömavbrott?

Vi får det ganska ofta här..

Om den tömmer ner till kanten av 90 graders röret så klarar inte sumpen allt vatten..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni måste köpa en större sump. Allt annat vore dumt.

Det är (höjd-)skillnaden mellan vattenytorna som bestämmer flödet (förutom rördimensionerna) om röret mynnar ut under vattenytan i sumpen. Tar röret från karet slut ovanför vattenytan i sumpen är det höjdskillnaden mellan vattenytan i karet och änden av röret som bestämmer flödet. Mindre höjdskillnad ger mindre flöde. En ventil så långt ner som möjligt på röret rekommenderar jag för att kunna reglera och stänga av flödet.

Prova med lite olika mängder vatten i karet. För att få igång flödet behövs lite högre nivå men sen kan ni med t ex ett litersmått tömma ut lite. Efter ett tag får ni balans mellan till- och frånflöde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har 25 och 32 på rören..

Funderar på hur det blir vid ett ev strömavbrott?

Vi får det ganska ofta här..

Om den tömmer ner till kanten av 90 graders röret så klarar inte sumpen allt vatten..

Om du har kvar luftinsuget (som du skall ha) så töms karet det till nederkant inv på övre horensontala röret. Har du inte kvar insugsröret så kommer det att tömma till nederkant på öppningen pga av hävert.

Samma gäller returrör från sump. När pump stannar så får du back i systemet pga av hävert och den kommer suga tillbaka vatten tills den börjar suga luft. Därför måste du borra ett 5 mm hål strax under vattenytan.

Av den anlednigen har jag även satt två uttag på insuget till min UVC (separat system i karet). En strax ovanför botten som man skall ha och en strax under ytan. Skulle en slang pajja eller något annat skulle börja läcka på UVC'n så skulle häverten i annat fall tömma karet ända till botten om inte det övre insuget fanns.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...