Gå till innehåll

Jag ger upp snart!!!


Karoline

Rekommenderade inlägg

Nu har vi gjort en durso standpipe lösning, för att slippa slurpet som blev förut när vi bara hade ett rör som stack upp.

Men nu rinner det inte av något vatten nästan, plus att sumpen tömms direkt för att retur pumpen pumpar upp fortare.

Visst skulle det gå att strypa pumpen, men det känns inte bra att strypa den SÅ mycket..

Måste man verkligen ha borrat karet i bottnen för att det ska funka??

Eftersom vi har vårat borrat i sidan så är det nog det som är felet..

Ger nästan upp nu, ingenting funkar ju så som man vill.

Det fylls upp i huvudkaret så att det är fullt och sen så tömms det som är för mycket ner i sumpen.

Och så håller det på..... vem vågar sova när det är så lynnigt då??

Snälla kan någon försöka hjälp oss???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 54
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag har själv ingen koll på hur dursto standpie ska funka, jag har kollat lite på ritningar på hur det ser ut men det är oxo allt. Men det låter som det är något allvarligt fel på din stand pipe för den ska lämna en lung och fin genomströmning. Jag tippar på att du har problem med någon form av hävert effekt. Det kan lösas genom att dra en luft slang fram till själva vattenlåset eller att korta ena rörbiten så att spalten minskas.

Ge inte upp! problem är till för att lösas och det ska inte spela någon roll om karet är borrat i botten eller på sidan. Det fins massa olika lösningar för att få tyst på skvalandet. Själv kör jag med en bit filtermatta, men den måste ligga helt rätt för det ska bli tyst. Andra kör med en skål fylld med glaskulor. en tredje variant är biobollar.

Här är en tyst variant jag hadde förut, men tyvärr så håller den inte ytfilmen på vattnet riktigt rent.

post-822-14468912272621_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en överrinningsbox ner till sump och jag hade också problem med sörpelljud men så förlängde jag röret nästan ner till botten av sumpen istället för att ha utloppet nära ytan och då blev det tyst. röret går rakt ner inga krökar någonstans utom som bilden visar bara längst ner. Det behövs en rätt nivå i sumpen för att det ska bli tyst så man får testa sig fram

sump0km.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du har inte glömt luftningen precis i böjen på röret?? kanske e för liten så de blir ett stopp där för vattnet att orka pressa sig igenom.. de kan ju vara så, bara en tanke..

Nu förstod jag inte riktigt.

Vi har som ett lock längst upp på t-röret, där har vi borrat ett litet hål och trätt en vanlig smal (luftslang) igenom.

Om man tar bort locket och sätter handen iför hela röret där på toppen så forsar vattnet ut.

Ska man borra ett håll på toppen av kröken (90° röret) ??

Tack för alla snabba svar..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en överrinningsbox ner till sump och jag hade också problem med sörpelljud men så förlängde jag röret nästan ner till botten av sumpen istället för att ha utloppet nära ytan och då blev det tyst. röret går rakt ner inga krökar någonstans utom som bilden visar bara längst ner. Det behövs en rätt nivå i sumpen för att det ska bli tyst så man får testa sig fram

sump0km.jpg

Jag hade varit lycklig nu om det bara var det ljudet, men tyvärr så har vi ju limmat ihop alla rördelarna till pipestanden nu.

Så vi är ju ganska låsta :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Prova först att sätt ganska mycket gängtejp runt själva röret så att du får trycka på locket så det blir lite tätare.

Vad menar du med forsar??, alltså du kan inte tömma karet mer än det som når upp till kanten på durson.

Prova och gör så här: Stäng av returpumpen, fyll upp sumpen dit du vill ha vattennivån, fyll sen på huvudkaret tills det börjar rinna ner i durson det kommer du att se eftersom det kommer att komma bubblor nere i sumpen eller sätt handen för och känn, när du har gjort det så kan du dra igång returpumpen, du kommer att bli tvungen att fylla på med mera vatten eftersom rören ner & upp krävfa denna vätska.

Lycka till!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att det inte blir en tillräcklig hävertverkan och samtidigt ett motstånd och då blir det inget drag eftersom borrningen på sidan är så långt upp till följd att den inte tar undan tillräcklig med vatten som returpumpen pumpar upp. Prova med att skrota standpipen och kör med öppet rör som ni gjorde innan och testa min lösning i sumpen istället för att slippa sörplet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att det inte blir en tillräcklig hävertverkan och samtidigt ett motstånd och då blir det inget drag eftersom borrningen på sidan är så långt upp till följd att den inte tar undan tillräcklig med vatten som returpumpen pumpar upp. Prova med att skrota standpipen och kör med öppet rör som ni gjorde innan och testa min lösning i sumpen istället för att slippa sörplet

Ja det får bli som innan, då rann det av hur bra som helst.

Men jag blir psyk sjuk av slurp ljudet..

Förstod nog inte riktigt hur din lösning var... som sagt vårat rör går ju i tre vinklar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo men man måste ändra på saker som inte fungerar och i det här fallet så är det ju verkligen nödvändigt. Det ser ut som att det behövs en ny genomföring samt lite lite rör och någon krök om allt är limmat

Genomföring?? Saken som går igenom glaset (med mutter)??

Får köra utan sump ett tag.... till ekonomin är i fas igen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har durso i mitt kar men kan inte riktigt förstå att det ska behöva bli en sån försämring för att man har en krök extra.

Jag trycker 5200l/h timme genom mitt 25rör utan problem och jag har 5 krökar innan hälften av vattnet går in i skummaren samt andra genom Uvc.

Fast jag har inget lufthål på min durso!!!

Kanske prova att täppa för den för att en durso innebär ett slutet system ner i sumpen.

För den tjuvsuger luft.

sorry blev tvungen att ändra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att det är lite krökar har nog ingen betydelse utan jag menar bara att prova att dra ner röret så nära botten i sumpen som du kan då tystnar det där uppe och kollar man i min sump så är det en strid ström av bubblor som stiger mot ytan från röret istället för ett sörplande och skvalande ljud från toppen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...