odel68 Postat 9 juni 2014 Dela Postat 9 juni 2014 Hoppas det var orsaken och att du snart är på G igen mvh Ola. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 9 juni 2014 Författare Dela Postat 9 juni 2014 Jo, jag kommer inte ge upp.Gramman i stora karet lever än och är hur pigg och glad som helst. Pricken/hinnan är som bortblåst. //Marko 'DaTrucka' (via mobil). Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 9 juni 2014 Författare Dela Postat 9 juni 2014 En dö fröken. Ser inte så jättesjuk ut, mer än att den tappat lite färg.Någon guru kanske ser något jag inte ser.//Marko 'DaTrucka' (via mobil). Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 9 juni 2014 Författare Dela Postat 9 juni 2014 En filmsnutt.Beklagar kvaliten men hoppas någon har en teori.Min är som sagt någon sorts förgiftning.Om någon vet vilken sort får ni gärna tala om det, jag har glömt.Y3Q7aMFs9eE Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
odel68 Postat 9 juni 2014 Dela Postat 9 juni 2014 Kanske helt fel av mig men den flämtar mycket inte gälparasiter?mvh Ola Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 9 juni 2014 Författare Dela Postat 9 juni 2014 Jo det var ju första tanken med, men parasiter dödar inte första natten i karantän, framförallt när dom är symtomfria i butik. Koppade in dom igår kväll och i morse var kirurgen och två fröknar döda, dom är dessutom köpta på olika ställen.Funderar på om man vågar sig på sötvattendopp. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
odel68 Postat 9 juni 2014 Dela Postat 9 juni 2014 Ok jag såg nu längre upp i tråden att det var nya fiskar,då har jag tyvärr inget att bidraga med hoppas på det bästa Med vänlig hälsning Ola. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 9 juni 2014 Dela Postat 9 juni 2014 Min enda tanke är att det är mycket fisk på en gång, hur stort är karantänskaret?Vad kör du med för filtrering i karantänskaret? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
hagbard Postat 9 juni 2014 Dela Postat 9 juni 2014 fisk brukar ju inte gilla syrebrist..ph-diff? salthalts diffar? fulsilicon brukar ju också vara en killer..sen ammonia Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 9 juni 2014 Författare Dela Postat 9 juni 2014 Jo ammoniakförgiftning hade jag tanke på med, filtret har väl inte kommit igång riktigt ordentligt, har tillsatt bakteriekultur med. Å andra sidan har dom inte fått mat och pumpen är riktad mot ytan för optimalt gasutbyte så det är lite långsökt med. Men visst kan det vara ett möjligt scenario.Det är ett 54 liters och kör med pyttefiltret som följde med paketet, som ska bytas ut mot en powerhead med ett rejält filtermattablock, eller ett större innerfilter, har inte tillräckligt med filtermatta hemma. Salthalt matchade jag i karet mot det som butikerna hade dvs 1.020. pH kollade jag dock inte i påsen.Hmmmm, har ju lite blå filtermatta, kanske kan bygga till ett hörn av det runt den befintliga pumpen, åtminstone tillfälligt. Det ska kollas på lite. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 11 juni 2014 Författare Dela Postat 11 juni 2014 Såja, nu går det på rätt håll igen.Efter grundlig rengöring av osmostunna, uppgraderad filtrering i karantänen med större filtermassa och aktivt kol så är allt frid å fröjd.Fröknarna har piggnat till igen, ättriga små fiskar dom där. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
odel68 Postat 11 juni 2014 Dela Postat 11 juni 2014 Gött det går på rätt håll:smiley20:mvh Ola. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 11 juni 2014 Författare Dela Postat 11 juni 2014 Nårra bilder. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 11 juni 2014 Dela Postat 11 juni 2014 Grymt snygga fröknar, men blir rätt så ilskan med tiden. Skönt att det verkar gå i rätt riktning iaf! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 11 juni 2014 Författare Dela Postat 11 juni 2014 Jo jag tackar, dom är ganska ättriga i karantänen redan. Men det får man väl råda bot på med en hepatus senare.//Marko 'DaTrucka' (via mobil). Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 23 september 2014 Författare Dela Postat 23 september 2014 Hela sommaren har karet blivit lite åsidosatt, men nu är hösten här så det ska tas tag i det igen.Har ite hänt särskilt mycket i det mao, förutom en hel del alger.Ett par bilder kan man dock bjuda på. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
odel68 Postat 23 september 2014 Dela Postat 23 september 2014 Snygg fisk på bild ett mvh Ola. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 5 oktober 2014 Författare Dela Postat 5 oktober 2014 Bidde två nya nördpinnar igår. Får hoppas att man lyckas hålla dom vid liv.//Marko 'DaTrucka' (via mobil). Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 18 oktober 2014 Författare Dela Postat 18 oktober 2014 Nu har man gett sig ut på okända och farliga vatten.Har blivit med en dendro, och ja jag har läst på som f-n om dessa dom senaste dagarna. Det är inte en helt omöjlig korall, riktigt svår dock, men ser det dom en utmaning. Kunde inte låta bli, den är så fin.Köpte även på mig en sarcophyton och en euphyllia. Dom är lite småsura på bilderna, men dom ser ut att ta sig med tiden.//Marko 'DaTrucka' (via mobil). Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
odel68 Postat 18 oktober 2014 Dela Postat 18 oktober 2014 Fina koraller Marko lycka till med Dendron mvh Ola. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 25 oktober 2014 Författare Dela Postat 25 oktober 2014 Satt och studerade skicket på min dendro och plötsligt ser jag något som rör sig inne bland grenarna, är ganska säker på att det är en räka av något slag. Den for bara förbi en öppning och gömde sig väl inne i korallen igen, den snabba blick jag fick på den så såg det definitivt ut som en pistolräka med ljus/genomskinlig kropp, den ska hållas under uppsikt om man får en bättre blick om vad det kan vara. Har ni tips eller teorier så tveka inte att dela med er.Korallen förövrigt ser ut att må bra, har börjat växa fast i stenen och blåser upp sig fint. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
addo Postat 30 oktober 2014 Dela Postat 30 oktober 2014 Det finns en massa olika räkor som bor i och på koraller, tex https://www.google.se/search?q=Periclimenes+shrimps&client=firefox-a&hs=xRY&rls=org.mozilla:sv-SE:official&channel=sb&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=XVNSVJPYNaL7ygPslYCQDA&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1237&bih=882Du får nog bildgoogla tills du hittar någon som liknar, sök på shrimp på reefbuilders också dom har skrivit en del om olika såna räkor. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 30 oktober 2014 Författare Dela Postat 30 oktober 2014 Det finns en massa olika räkor som bor i och på koraller, tex https://www.google.se/search?q=Periclimenes+shrimps&client=firefox-a&hs=xRY&rls=org.mozilla:sv-SE:official&channel=sb&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=XVNSVJPYNaL7ygPslYCQDA&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1237&bih=882Du får nog bildgoogla tills du hittar någon som liknar, sök på shrimp på reefbuilders också dom har skrivit en del om olika såna räkor. Yupp, förutsatt att man får en ordentligt titt på den så man vet vad man ska titta efter.//Marko 'DaTrucka' (via mobil). Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 29 juli 2015 Författare Dela Postat 29 juli 2015 Uppgraderat lyset lite under semestern så nu ska här fyllas på med korall....trodde jag.Tog lite värden som jag inte gjort på några månader då allt sett ut att må riktigt fint, dock var dom käpprätt åt... kh 5.4, Mg 1050, Ca 400 !!Visade sig att doserpumpen till ballingen tackat för sig, ny beställd.Blir några rejäla vattenbyten ett tag framöver nu så man får ordning på värdena igen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
bjomat Postat 31 juli 2015 Dela Postat 31 juli 2015 Oj jobbigt men skönt korallerna verkar klarat sig bra. Ta det lugnt när du höjer tillbaka värdena bara så ska det nog gå bra. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.