Gå till innehåll

Marko 'DaTruckas' 600 liters luftfuktare.


DaTrucka

Rekommenderade inlägg

  • Svar 53
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jo det var ju första tanken med, men parasiter dödar inte första natten i karantän, framförallt när dom är symtomfria i butik.

Koppade in dom igår kväll och i morse var kirurgen och två fröknar döda, dom är dessutom köpta på olika ställen.

Funderar på om man vågar sig på sötvattendopp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo ammoniakförgiftning hade jag tanke på med, filtret har väl inte kommit igång riktigt ordentligt, har tillsatt bakteriekultur med. Å andra sidan har dom inte fått mat och pumpen är riktad mot ytan för optimalt gasutbyte så det är lite långsökt med. Men visst kan det vara ett möjligt scenario.

Det är ett 54 liters och kör med pyttefiltret som följde med paketet, som ska bytas ut mot en powerhead med ett rejält filtermattablock, eller ett större innerfilter, har inte tillräckligt med filtermatta hemma.

Salthalt matchade jag i karet mot det som butikerna hade dvs 1.020. pH kollade jag dock inte i påsen.

Hmmmm, har ju lite blå filtermatta, kanske kan bygga till ett hörn av det runt den befintliga pumpen, åtminstone tillfälligt. Det ska kollas på lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såja, nu går det på rätt håll igen.

Efter grundlig rengöring av osmostunna, uppgraderad filtrering i karantänen med större filtermassa och aktivt kol så är allt frid å fröjd.

Fröknarna har piggnat till igen, ättriga små fiskar dom där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...
  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Nu har man gett sig ut på okända och farliga vatten.

Har blivit med en dendro, och ja jag har läst på som f-n om dessa dom senaste dagarna. Det är inte en helt omöjlig korall, riktigt svår dock, men ser det dom en utmaning. Kunde inte låta bli, den är så fin.

Köpte även på mig en sarcophyton och en euphyllia. Dom är lite småsura på bilderna, men dom ser ut att ta sig med tiden.

c5270500061ce45a574eca24d60c4ce9.jpg

d27c0936d1b5cb96f15d0325c464ac1e.jpg

de7a920b3823441b59a579ba300dec3a.jpg

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Satt och studerade skicket på min dendro och plötsligt ser jag något som rör sig inne bland grenarna, är ganska säker på att det är en räka av något slag.

Den for bara förbi en öppning och gömde sig väl inne i korallen igen, den snabba blick jag fick på den så såg det definitivt ut som en pistolräka med ljus/genomskinlig kropp, den ska hållas under uppsikt om man får en bättre blick om vad det kan vara. Har ni tips eller teorier så tveka inte att dela med er.

Korallen förövrigt ser ut att må bra, har börjat växa fast i stenen och blåser upp sig fint.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en massa olika räkor som bor i och på koraller, tex https://www.google.se/search?q=Periclimenes+shrimps&client=firefox-a&hs=xRY&rls=org.mozilla:sv-SE:official&channel=sb&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=XVNSVJPYNaL7ygPslYCQDA&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1237&bih=882

Du får nog bildgoogla tills du hittar någon som liknar, sök på shrimp på reefbuilders också dom har skrivit en del om olika såna räkor. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en massa olika räkor som bor i och på koraller, tex https://www.google.se/search?q=Periclimenes+shrimps&client=firefox-a&hs=xRY&rls=org.mozilla:sv-SE:official&channel=sb&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=XVNSVJPYNaL7ygPslYCQDA&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1237&bih=882

Du får nog bildgoogla tills du hittar någon som liknar, sök på shrimp på reefbuilders också dom har skrivit en del om olika såna räkor. :)

Yupp, förutsatt att man får en ordentligt titt på den så man vet vad man ska titta efter.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...

Uppgraderat lyset lite under semestern så nu ska här fyllas på med korall....trodde jag.

Tog lite värden som jag inte gjort på några månader då allt sett ut att må riktigt fint, dock var dom käpprätt åt... kh 5.4, Mg 1050, Ca 400 !!

Visade sig att doserpumpen till ballingen tackat för sig, ny beställd.

Blir några rejäla vattenbyten ett tag framöver nu så man får ordning på värdena igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...