Gå till innehåll

Aquacalc, balling


Moose

Rekommenderade inlägg

Tjena, Jag har lite problem med hur jag skall ställa in Aquacalc för balling med produkter ifrån OceanAkvarium.

Jag försöker göra som det står i "guiden" på deras hemsida, men jag får inte till det.

Verkar som att manualen inte riktigt är uppdaterad i samband med att Aguacalc har uppdateras då rubriker osv inte stämmer överens längre.

Ngn vänlig skäl som vill skriva en utförlig förklaring så även jag får det att funka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag öppnade en nyinstallation i dag var det en ny utgåva med nya menyer igen.

Läs sista raderna innan du installerar.

Det första är att välja svenska (Flagga) två gånger.

Sedan klickar jag på huset och får upp en massa lister: vattenvärden, kalender, justera salthalten och så vidare.

Börja med vattenvärden. Skriv in de värden du vill ha: Ca = 420; Mg =1350; kH = 8,0 rekommenderar jag.

Klicka på huset igen och sedan Ca/Alk/Mg-anpassning. Klicka på blå pilen till höger om Rezeptur selbst definieren.

I "Mina mättnadsinställningar för tillsatslösningar" skriver du in: Ca = 44; NaHCO3 = 52,4; Magnesium = 13,0 och NaCl- fritt salt = 13,0. Har du annan styrka på lösningarna än de jag rekommenderar skriver du in de värdena i stället.

Längst upp har du en list med valrutor. Klicka på den första "Allmänt" eller Allgemein" och välj svenska.I tredje rutan "Ca/Alk/Mg recept skall det stå de värden på lösningarna du lagt in.

I rutan "börvärden för vatten" skriver du in Kalcium = 420; Alkalinitet = 8,0 och Magnesium = 1350 om du vill ha de värden jag rekommenderar.

Nu är det bara en inställning kvar: Akvarievolymen.

Klicka på huset.

Klicka på "Ca/Alk/Mg-anpassning"

Under "4 dosera" gömmer sig Vatten volym ( Total). Klicka på blå pilen till höger. I rutan "Mina akvarier skriver du in den vattenvolyma du har.

Nu är inställningarna äntligen klara.

Klicka på huset så du kommer till

Nu är du där programmet startar normalt.

Klicka På " Ca/Alk/Mg-anpassning.

Skriv in de värden du har och klicka på "beräkna tillförseln".

Långt ned ser man "tillsatslösningar". Klickar man på den så ser man att man måste köpa "Premium version" för att få mängden tillsatslösning beräknad i programmet.

Surt att det kommer nu.

Jag gör en exefil som beräknar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tusen tack för detta Stig,

en tanke som slog mig dock är att det är rätt rejäla mängder som måste tillsättas.

beräknat på 420 liters vattenvolym.

minskar KH med 1 så skall de i ca 240 ml.

sjunker MG med 10 så skall de i ca 2710 ml ! Det är ju halva dunken på en o samma gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte så stor magnesiumförbrukning normalt i ett revkar så tillsatsen är ganska utspädd. Tanken är ju att förbrukningen av Ca- och Mg- lösning skall vara lika stor så att man kan blanda dem i samma dunk.

Det är en god idé att kolla bytesvattnet före vattenbyte då många salter har ett lågt magnesiuminnehåll.

Man kan använda denna kalkylator för bytesvattnet också och tillsätta pulver för att få ett bra värde från början.

Det bekvämaste är att ladda ned filen en gång till och byta namn på den nya till "Bytesvattenkalkylator".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...