Gå till innehåll

bekämpa glasrosor ala kemiskt


hagbard

Rekommenderade inlägg

Om man bortser från biologiskt bekämpning...vad anser du vara bäst och mest skonsamt för övrigt liv av dessa? om man också bortser från det ekonomiska

1.joes juice

2.redseas apistia ex

3. egen blandning av kalciumhydroxid som man sprutar på dom

4.kokhett vatten via slang ansluten till typ batterisyraprovare/spruta

5. övrigt isåfall vad

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sprutat ättika med en kanyl i dem även provat citronsyra pulvret köpt i mataffären vilket som är bäst ell bieffekter vet jag inte med säkerhet men det funkade apoteket har sprutor med rätt lång nål mvh Ola.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sprutat ättika med en kanyl i dem även provat citronsyra pulvret köpt i mataffären vilket som är bäst ell bieffekter vet jag inte med säkerhet men det funkade apoteket har sprutor med rätt lång nål mvh Ola.

Aha! ättika typ på konsum 12 procent? citronsyran hur blandar du?Och framförallt spruta på apotek...du ser välstädad ut? eller är det kom o köp en spruta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har provat 24% ättika från ICA, fungerar helt OK men man får inte snåla. 0.5-1ml/glasros alt skiva brukar ta dom helt. Tar jag mindre så har bitar av dom överlevt och de förökar sig snabbare än någonsin....

Men Red Seas Aptasia ex tycker jag är överlägset. Stannar man upp alla streamers och "dränker" glasrosen med det så har det varit 100% för min del som dött.

En till nackdel med ättika är att det påverkar nitraten i karet. Kan ställa till det om man doserar mycket i mindre kar. Fick ofta små utbrott av cyano och alger när jag doserade för ofta. Nitratvärdet blev säkert lite för lågt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har testat två olika medel utan större framgång. De försvinner några dagar, sen är de tillbaka.

Stoppade i två pepparmintsräkor för 4 veckor sedan, märkte ingen skillnad. Räkorna syntes inte till...

För två-tre kvällar sedan tyckte jag att glasrosorna minskat på ett ställe och på morgonen såg jag en av räkorna sitta där...

Så pepparmintsräkor verkar funka för mig i alla fall... :)

Vet inte om en eller två lever då jag inte sett dem på några dagar nu. Men det har minskat rejält med glasrosorna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har testat två olika medel utan större framgång. De försvinner några dagar, sen är de tillbaka.

Stoppade i två pepparmintsräkor för 4 veckor sedan, märkte ingen skillnad. Räkorna syntes inte till...

För två-tre kvällar sedan tyckte jag att glasrosorna minskat på ett ställe och på morgonen såg jag en av räkorna sitta där...

Så pepparmintsräkor verkar funka för mig i alla fall... :)

Vet inte om en eller två lever då jag inte sett dem på några dagar nu. Men det har minskat rejält med glasrosorna.

Med andra ord går du på det biologiska alternativet hehe..jag vart förskräckt av just detta biologiska alternativt när mikoto nämde att de kära peppermints kunde ge sig på mina fantastika euphyllia med..hmm det får inte ske :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha! ättika typ på konsum 12 procent? citronsyran hur blandar du?Och framförallt spruta på apotek...du ser välstädad ut? eller är det kom o köp en spruta?

Precis 12% ättika citronsyra har jag löst en tesked i ett mindre glas med vatten ang apoteket får du fjäska lite ;)mvh Ola.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag utrotade alla mina med kokhett vatten i en spruta, eftersom det bara är vatten behöver man ju inte snåla. Det blev en spruta tömd per glasros. Försök hitta en med lite kraftigare kanyl och som rymmer lite. Tror min var 30-50 ml.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...