Gå till innehåll

Köpa akvarium + lite till


rozinja

Rekommenderade inlägg

Hejsan.

Går i tankar om att köpa saltvattensakvarium men har lite funderingar kring det. Har nu haft sötvattensakvarium i 6 år och tänkte nu att det kunde vara kul att ha ett saltvattensakvarium också. Har läst en hel del på internet samt i böcker om saltvattensakvarium, vad som krävs och lite till. Däremot är jag inte stensäker på priser i en ungefärlig skala. Har hört att man helst ska ha ett lite större akvarium på helst 150-300 l eller något i den liknelsen, är det så? Isf, hur mycket kostar det att köpa ett sådant akvarium på låt oss säga 150 l och 250 l? Och vilket pris ligger en anemon på? Har då tänkt att ha iaf två st clownfiskar. Men kan ni rekomendera några andra fisksorter också som är fredliga och som går ihop med clownfiskar? Tack på förhand!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena!

välkommen till saltträsket!

grovt räknat tror jag man säger 100kr/l i uppstart men av egen erfarenhet går det komma undan billigare! Anemoner kostar allt ifrån 300-oändligt men jag skulle råda dig att läsa på om anemoner då det är en av dom svåraste djuren att hålla i saltvattensakvarium.

Om du är ute efter symbiosen som clowner har med anemoner så finns det många andra koraller dom kan göra samma sak med. Mina clowner bor tex i en catalaphyllia jardinei som är ganska snarlik en anemon i utseende.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket för välkomnandet och svaret!

Okej, ska läsa på lite om anemoner så får jag väl se hur jag gör eller om jag köper en annan liknande sort till clownerna. En fråga till, kan man ha någon frökenfisk, en gul kirurg + en palettkirurg tillsammans med clownfiskar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket för välkomnandet och svaret!

Okej, ska läsa på lite om anemoner så får jag väl se hur jag gör eller om jag köper en annan liknande sort till clownerna. En fråga till, kan man ha någon frökenfisk, en gul kirurg + en palettkirurg tillsammans med clownfiskar?

Ja de går att hållas tillsammans, men tyvärr inte i ett 150-250L's kar, kanske när de är mycket små, men när de växer kommer kirurgerna att vara för stora för den storleken på kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om jag håller med om att anemoner är svåra att hålla men det beror väl på arten. Många som lyckas bra och att problemet snarare blir att dem blir för stora och dödar andra koraller. Jag sålde nyss min anemon för att den blev för stor och höll på döda mina spser och jag är långt från en expert med perfekta vattenvärden. Mitt tips om du vill ha koraller är dock att skippa anemon då det kan bli skitjobbigt när dem börjar döda dina fina spser. Anemon är rolig i början men man tröttnar snabbt. Kör man bubble tip så är det ganska vanligt att dem slutar bli bubbliga och istället får långa armar vilket blir en stor besvikelse

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väldigt olika åsikter om det. Men kolla på se.reeflex.net, där finns info om de flesta fiskarter med bland annat rekommenderad karstorlek. Tex: http://se.reeflex.net/tiere/522_Zebrasoma_flavescens.htm

Men sen finns det väldigt många som har zebrasoma flavecens i mindre kar än 800l, är väl upp till var och en men jag skulle säga minst 350l.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket för alla svar. Förhoppningsvis kommer jag skaffa saltvattensakvarie mellan slutet av sommaren eller till hösten. Har tänkt att skaffa ett akvarie på 360 l så att det inte blir för litet för fiskarna...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...