Gå till innehåll

vart beställer man STORA kar bäst??


hbmannen

Rekommenderade inlägg

håller som bäst på att planera en ombyggnad i kåken å har då tänkt att bygga en ny vägg, som ska bestå av i stort sett ett akvarium. :)

så nu undrar ja ifall nån vet nått bra ställe att måttbeställa tankar ifrån, det måste ju oxo limmas på plats. allså behöver ja antagligen en akvariebyggare oxo..

karet e tänkt att bli 5,50 långt 1 m bred å 0.6 m djupt. kan bli maffigt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det kommer bli så j*vla mycket glas.

Inte bättre o hitta nån som kan göra en tank i glasfiber med endast en front ruta av glas?

fördelarna är ganska många, betydligt billigare pga du skippar 2 JÄTTE bitar glas "botten och bakrutan" och det är mycket lättare o göra hål i om du ska ha ytavrining och kanske en closed-loop.

Mvh Mikael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har inte tänkt på priset än, och inte heller glastjocklek ( eller plast ). grejen e att ja vill ha 4st synliga sidor av "väggen" ( 2 kortsidor å 2 långsidor ) sen om de byggs i glas eller plast e ju frågan om hållbarhet, inte pris. detta bygge ska ju bli mitt livs verk :)

de e därför som ja söker tips och byggare som kan komma till plats å se va som behöver göras. om de e möjligt eller inte..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En som jag brukar handla akvarieprylar av har kontakt med nån kille som köper upp

inventarier från ambasader!! På vissa ställen byts ALL inredning ut vart tredje år, även akvarier

så ibland kommer han över jättekar med extremt fin utrustning och säljer vidare för "struntpengar"..

Jag har inga konkreta uppgifter om nått, har bara bett killen jag handlar av hålla utkik så man kan köpa

upp ett och magasinera tills man köper kåk..

Enligt min kontakt så ska det vara riktiga helväggsakvarier "de luxe" såna som man får ta ett simtag eller två

om man skulle vilja fixa med nått, he he.

Vågar inte tänka på vad det skulle kosta att köra igång,driva och fylla det med djur & koraller så jag förnekar det fullständigt och väntar

o hoppas...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jens.. alla sånna kontakter kan va bra till detta bygge. MEN efter som de handlar om att hålla nästan 6 KUBIK vatten i en vägg så tror ja nog att ja vill köpa nya grejjor :)

och NEJ stefan.. detta ska inte bli något lågbudget bygge..( Hoppas ja ).. ja tänkte sno svärd´s sikte på sveriges snyggaste kar.. finns de pengar över efter bygget kanske man ska ta sikte på The italian tank.. hehe.. ( troligt )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:smiley20: Säger bara lycka till detta är hur grymt tänkt som helst ju...3300L. Du bör ha minst 16st 400 w Mh till ett sådant kar om du siktar på Italian tank hehe.. Han har 3st till 2 meter och 60 brett och då behöver du 8 st i två rader. Om du nöjer dig med 7 timmar ljus så kostar det ca 50:- om dagen om du väljer 250w så blir det bara 30:- om dagen. ska följa detta med spänning
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo nytt är ju alltid bäst, men säg att man får ett jättekar för en bit under tio tusen så kan det va värt att låta få det omlimmat på plats.. Glas i dessa mått är ju rätt dyrt och skulle man kunna få massa tre år gammal utrustning

som servats och bytts av tex leasingfirmor i denna storleksklass så kan det ju vara en idè att tänka på det.

Som sagt jag har inte sett eller hört något från direktkälla, men min källa är det inget fel på...

Vi får låta tiden utvisa om jag ska upp och fightas om några år jag oxå i gigantkars-klassen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en av akvarieföreningarna i Malmö har ett kar på 5m i köpcentrum, har för mig att jag läst att glas i den längden är svårt att få tag på och dyrt, om jag minns rätt kostade den skivan runt 100 papp och specialbeställdes från tyskland.... Någon av de danska saltaffärerna har en del erfarenhet av stora kar, har för mig Decocean (finns ju inte mer, men går väl att nå genom Klownfisken?) var duktiga

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...