Gå till innehåll

Acroporaparasiter?


Rekommenderade inlägg

Tjena! Jag har en Acropora som när man synar den verkar lite infesterad.

På 3-4 ställen kan man se att den har en lite större död utväxt och synar man den noga så kan man se små armar sticka ut och vifta ur dem.

På vissa ställen kan man även se att det bor små filtrerare istället för polyper.

På en månad har den vitnat helt vid roten men den står iofs i skuggan där.

Annars tycker jag den är fin i färgen och verkar må bra men oroar mig för att detta skall sprida sig.

post-7950-14468933599094_thumb.jpg

post-7950-1446893359863_thumb.jpg

post-7950-14468933598869_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att den vitnar vid roten är säkerligen istället rekaterat till att den inte får ljus. Kör du LED rakt uppifrån?

Usch! Efter att ha sökt runt lite misstänker jag att jag är drabbad av STN efter att ha synat en annan acropora också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Hur gick det med Acroporan ???

Är också nyfiken på vad som hände med dina små filtrerare som bosatt sig där polyperna skulle sitta.

Köpte en Acropora Tricolor igår i butik.

Och upptäckte när jag kom hem att minst tre stycken filtrerare (eller vad det nu är) bosatt sig på platser där polyper borde finnas

Och just dessa områden har en liten vit yta runt bohålet.

Någon som vet om detta är ohyra som tar över korallen....eller ...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är vermetider, extremt vanligt på iallafall Acropora & Stylopora. De skadar korallen och skall helst bort, även om en frisk & stark stenkorall klarar sig fint med dem. De gräver hyfsat djupa gångar i korallen och antingen klipper man bort en bit eller så limmar man igen hålen med cyanoakrylat.

Jag har testat att köra ner en nål i hålen, men det har inte fungerat så bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...