Gå till innehåll

min kejsare strök me ikväll :( :(


hbmannen

Rekommenderade inlägg

min pride ´n joy hade simmat fast mellan 2 stenar idag, ja upptäckte de försent, ja fick loss han å la han i en skål, för att se om ha kunde repa sig. men de ser tyvär dåligt ut just nu iaf, ligger å flämtar på botten av skålen.

så han får ett sista farväl i den stora vita strax. ( svårt att släppa honom )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nej du har rätt, nitrat värdet har varit lite för högt förut, men dom senaste veckorna så har ja fått koll på alla värden.

ja vet inte om de kan ha vart introduktionen av kalkmixern som ställde till de för han..

men nu tror ja iof att han bara hade otur å kilade fast sig, för han såg ju hur pigg ut som helst imorrse..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

> ...friska fiskar fastnar inte i stenar. pumpar osv

Det kan visst hända att de gör det, speciellt om stenarna etc bildar en fälla eller om pumpen inte är insugsskyddad. Fast visst kan det vara bra att se över om det kan ha varit en annan orsak innan det blir dags för nyinköp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nja aquamax, jag vidhåller nog min ståndpunkt -undantagen är i såfall typ kofiskar och liknande, som på grund av sin oflexibla kropp och taskiga simfärdigheter kan råka illa ut i för strömt vatten.

Men imperator hör väl knappast till den gruppen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Friska fiskar fastnar INTE i pumpar och stenar.

De flesta i mitt kar simmar rakt framför Tunzen för att få lite utmaning. Vid ett tillfälle blev en av fiskarna sjuk och sökte sig högre upp för att slippa strömmarna. Han fastnade i Tunzens insug vilket är rätt så omöjligt om fisken inte är sjuk. Tunzen suger ju ingenting.

Har samma erfarenhet av i stort sett alla pumpar jag har i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag känner till flera tillfällen då bevisligen fullt friska saltvattensfiskar har fastnat i insuget till pumpar hos kompisar, det har i de flesta fall gällt kraftiga pumpar med ca 2000-4000 liters flöde där insuget bestått av endast en rörstump, dvs ett rörhål där fisken sugits fast som en kork i en flaska, dvs täpper till hela insuget med kroppen och inte kunnat ta sig loss eftersom suget är mycket starkt och pumpens hela styrka suger på fisken. Oftast har detta hänt inom några dygn från att pumpen satts i akvariet.

I sötvatten hade jag själv problem med att scalarer och regnbågsfiskar av en viss storlek fastnade bakom fastsättningsanordningen till eheim innerfilter mellan glasrutan och skivan som håller sugplopparna. De lyckades trycka in sig, oftast under försök att komma åt mat, men sedan satt de fast som i en råttfälla oavsett hur mycket de sprattlade för att komma loss, de kunde ju inte ta sats på vägen ut som de gjorde när de tog sig in i utrymmet. Hade även två siamensis som fastnat i ett fingerstort hål i en halv kokosnöt, fisken simmade in med huvudet, men sedan satt den fast eftersom den inte kunde backa. Har även haft malar och ciklider osv som fastnat i diverse olika pumpfastsättningsanorndningar i samband med att jag skulle göra rent pumparna, så det tillfälligt fanns öppna hål eller springor, som normalt var blockerade, som fiskarna simmade in i, antingen helt och därmed blev fångade i ett litet utrymme, eller så att de fastnade halvvägs.

Jag känner även till ett antal fall från kompisar då ciklider varit inne bland stenar och ruckat på dessa så att stenarna fallit och klämt fast fiskarna. Känner även till andra fall då fiskar fastnat ibland stenar eller hålor, utan att man funnit direkt orsak annat än att de simmat in och inte kunnat ta sig loss.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo,den sortens pumpar kan jag tänka mig,om man inte sätter något för insuget.

Precis, tycker jag var lite för självklart för att räknas.... en sådan pump utan skydd kan man ju själv fastna i... fullt "frisk" ;D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I de fall där fiskar fastnar i 4000l/h utan insugsskydd, är det väl snarare akvaristen som é sjuk!

Spelar ju i vart fall inte med full kortlek!

Ja snacka om att gillra en dödsfälla....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja tror att dödsorsaken till min fina firre var den, att min lillknodd hade fått tag på den där magnetskrapan och skrapat rutan.. Vid botten av framrutan går stenarna nästan hela vägen mot rutan så skrapan går inte fritt.. precis när han ruckat till stenen så var kejsarn på väg bakom stenen och vart då fastklämd.. för efter ja frågat om han gjort nått så sa han att han hade "diskat snigeln" =jaga sniglar me skrapa ( han e 2,5 år ). så såg ja att stenen inte låg som den brukar. så min slutsats är att han dog frisk.

inget annat i tanken tyder på att den skulle vart sjuk, just nu e alla värden på topp. å den prick som fans förr verkar vara borta efter uv installationen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr måste jag säga att jag finner din teori högst osannolik... Att en fisk skulle låta sig klämmas av en fallande sten är minimal. Eftersom vatten inte går att komprimera flyttar sig vattnet för stenen och allt som inte redan sitter fast följer med. Om fisken var frisk/levande skulle den känna av detta och följa med vattnet som flyttar på sig. Försök fånga något i vattnet mellan handflatorna med fingrarna ihop. Det går inte, föremålet följer med vattnet som flyttar på sig.... Min teori är att fisken simmade in där för att dö...Alternativt spolades in efter den tappat simförmågan...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...