Gå till innehåll

är detta vanliga alger i sanden?


sebastianboos

Rekommenderade inlägg

misstänkte att det var brunalger, nope kör inte med osmosvatten, cirkulationen skall ökas den med, har bara 1x900 1x600 skall byta rotorn i 900 så jag får 1200 och 600 skall bytas ut till en 900 med ny rotor den med. ang. vattenvärdena så kan jag inte säga det med säkerhet, då min lokala handlare inte fått hem mina salifert tester som jag beställde föt typ en månad sen.(fråga mig inte hur man kan förväxla skåne med köpenhamn eller hur man sen kan bli av med försändelsen där i denna lilla stad. danskarna vet inte ens på vilken uppsamlings plats den finns...) tar eldräkor hand om brunalger? eller är det ngt annat djur jag skall införskaffa mig sen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja tror inte nått levande äter brunalger. ökad cirkulation å osmos + vattenbyten hjälper..

kanske ett sillikatfilter oxo. å ett fosfatfilter.. å så ett nitratfilter..

men börja att öka flödet å byt lite vatten, så försvinner dom så småningom, för mig tog det 4 månader innan dom försvann.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta problem har jag och även en vän till mig. Vi har fint grus och det blir brunt i det och vi har ingen kisel i vattnet och ingen kisel efter osmos vi har ingen fosfat heller och vi förstår inte varför det bara kommer sådan har i gruset. jag hade även detta problem i mitt gamla 735L kar och blev aldrig fri från det utan det var alltid brunt i sanden och så startade jag upp mitt 828L kar och testen visade inget kisel varken i kranvatten; osmos med kiselfiler och inte heller när jag hade saltat upp. Jag la i stenen och sedan även sanden och efter ca 1 - 1 1/2 vecka så dök de upp som ett brev på posten. är det någon mer här som har samma problem eller haft, för i så fall hur blev ni av med dem? jag har gått igenom allt men jag blir inte klokare för det men algerna finns kvar. Finns det någon metod för att bli av med dem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan vara bra att ha några bottenbökare om man vill hålla sanden fin, Sandvändare (sjöstjärna) ormsjöstjärnor, Valenciennea puellaris, sjögurkor, sjögurkor ska man dock vara lite försiktig med.

Dom brunalger som jag har haft har kommit och gått helt av sig självt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde efter rekommendationerna som fanns i en tysk beskrivning som postades här på forumet för 1-2v sen.

För mitt kar blev ca 0,5ml 95% sprit initialt (körde det i 3 dagar) och sedan ökade jag till 1ml resten av veckan... uppmätningen är inga problem då jag jobbar på labb...

Annars fungerar ett kryddmått eller teskedsmått väldigt bra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde efter rekommendationerna som fanns i en tysk beskrivning som postades här på forumet för 1-2v sen.

För mitt kar blev ca 0,5ml 95% sprit initialt (körde det i 3 dagar) och sedan ökade jag till 1ml resten av veckan... uppmätningen är inga problem då jag jobbar på labb...

Annars fungerar ett kryddmått eller teskedsmått väldigt bra

Doserings sprutor från testpaket är nog bättre än "köksmått". :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I en bädd av fin sand samlas detritus. Detritus innehåller bl.a. fosfater. Fosfaterna samlas i sandbädden. Den anrikas dels att den fysiskt samlas i vattnet runt sandkornen, och dels bundet mot kornen. För algerna är det en lätt match att ta den fosfat den behöver från sandbädden. Brunalgerna (de som inte är kiselalger) är jättebra på detta, och de behöver alltså ingen fosfat från vattnet ovanför sandbädden för att ha överflöd av fosfat.

Ni som har detta problem, testa att köra ner en spruta i sanden och sug upp vatten därifrån. Låt detritusen sjunka till botten och testa detta vattnet. Jag gissar att ni kommer att hitta en hel del.

/Klas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt grovt "grus" (=korallbitar 1-3cm) kan ha de fördelar som gäller ökad cirkulation, men de blir snart överväxta av kalkalger, samt detritus kan samlas i riktigt stora mängder där cirkulationen är dålig. Mellangrovt grus är i princip ännu värre än fin sand vad gäller näringsackumulering.

Allt har att göra med belastningen på karet. En sandbädd klarar en viss belastning (mängd detritus) på lång sikt. Normalt ligger man dock över denna och med tiden blir näringsmängden och den aktiva delen av sandbädden mindre och mindre för att till slut krascha. Det kan ta ett halvt år, det kan ta 10 år...

Genom att röra runt (suga ut vatten) i sanden minskar man mängden ackumulerad detritus, men man stör även sandbäddens funktion samt frigör näring till ovanstående vatten. Alltså nödvändigt på lång sikt men dåligt på kort sikt.

Alltså: Vid hög belastning (mycket fisk) anser jag att bottenmaterial är en tickande bomb, där sand riskerar krascha, där grus ger mer gradvis försämring. Skall man ha bottenmaterial bör man ha en strategi som håller den ren på något sätt, lämpligen genom kontinuerligt suga detritus (typ varje vecka!), eller dela upp sandbädden i flera sektioner där man helt enkelt suger ut all sand med jämna mellanrum (typ varje år för varje sektion). Vid riktigt grov grus kan man relativt riskfritt rufsa runt i den varje vecka för att få bort detritus. Mellangrovt grus 2-5mm är svårast att ha någon riktigt bra skötsel av.

/Klas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att lösa brunalger på sanden med Vodkametoden tycker jag verkar vara en dålig lösning på problemet. Här ändrar man ju hela förutsättningen för systembalans.

Som att säga att man skall lösa en punka på bilen genom att köpa en traktor (visst kan man säga att man löst problemet, men man fick något som man egentligen inte var ute efter, dessutom får nog traktorn också punka förr eller senare, skall man då köpa en MC?)

/Klas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vodka är inget farligt i dessa små mängder och vad jag verkar föstå så går nitrat och fosfat ner och jag anser att det kan vara värt att prova för jag är trött på algeländet. Att ha en fin sandbädd kräver jobb med att hålla den fin och jag läste i coral magazine att man bör suga ur all sand eller åtminstånde en tredjedel en gång i kvartalet och skölja rent och lägga tillbaka eller ersätta med ny sand. Sen behöver man även djur som vänder och bökar i den, Jag har en sandvändande sjöstjärna och en gobi men kommer att skaffa mera städpersonal tänkte mig 3st sjöstjärnor och ev några sjögurkor igen fast att jag vet att de är giftiga för fiskar om de dör en våldsam död

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK Svärd, testa du, men vet du vad Vodka-metoden gör, och varför den sänker värdena?

Grovt sett så matar du bakterier med kolhydrater. Bakterierna växer till sig och förbrukar/binder näringsämnen, men sen då? Det samlade näringsinnehållet mellan karets fyra väggar är konstant om du inte gör något för att får bort dem. Vodka gör bakteriefilmerna större och tjockare. De undre lagrena av döda bakterier finns där, men inbäddade, för att förr eller senare släppas lös och näringsämnena frigörs.

Det är en av anledningarna till att man skall skaka Zeoliten i Zeovit-metoden. Man skakar helt enkelt ut bakteriefilmen. Bakterierna kan sedan bli mat/skummas bort. Att bygga på tjocka bakteriefilmer i en sandbädd är meningslöst. Du flyttar problemet framför dig några veckor bara, och då blir det ännu värre. Dina värden på vattnet var det ju inget fel på, och du flyttar bara näringsvärdena från några bakterier till andra, inget exporteras.

/Klas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet men om man suger upp sanden någon gång ibland så får man ut skiten eller hur? Om jag suger upp sanden i nuläget så börjar det bli brunt efter några dagar så jag kanske kan slippa att göra rent varje vecka och istället göra rent en gång var 4-8 vecka. Skulle inte det kunna funka?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser inga problem med att använda etanol och för mig har det helt klart varit värt att prova. Jag har inte behövt rota ngt i sanden på över 1v nu och slemmet är helt väck. Sanden ser vitare ut nu än som ny :D

Sen att det skall lägga sig en tjock bakteriefilm som inte försvinner är jag inte riktigt med på? Hur skulle i så fall deltec eller sarcems etanolmatade nitratfilter fungera? Är det inte tänkt så att bakterierna bryterna ner nitraten/nitriten till kväve och syre...

Etanolmetoden har fått endel kritik på olika forum och tidningar och man säger att det teoretiskt skulle fungera lika bra med håla i socker för att ge bakterierna kolet som man förser dem med i form av etanol. Men de som väl provat verkar överlag vara nöjda med resultatet.

Hur som helst. När jag körde så tog det ca 1v att få bort slemmet. 3 dagar med 1ml 95% etanol sedan 3 dagar med 2ml 95% etanol, detta i 270 ett 270 liters kar. Efter ca 4 dagar såg man att det började bättra sig i sanden samt att slemmet minskade på glaset i karet. Dag 7 åkte jag bort i 4 dagar och matade alltså inte karet med någon etanol och när jag kom hem igen var karet och sanden helt fritt från slem. Nu underhållsmatar jag med ca 0,5ml 95% etanol ca varannan dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att mata rätt sorts bakterier är ju inget konstigt, det pågår ju i samtliga former av nitratfilter. Även amoniak remover fungerar på det viset. Och bakterier förbrukar ju ämnen för att överleva. Dom döda bakterierna borde även ha en hyfsad chans att sluta sina dar i skummaren.

Men man bör vara försiktig med vilken sorts vodka man matar med, det är många sorter som innehåller små mängder av socker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...