crille Postat 31 mars 2006 Dela Postat 31 mars 2006 jodå det går,men det tar sin tid,det du ej får liv i är dom anareoba bakterierna som finns längst in i stenen,ett bra knep är att ta den döda stenen underst som byggmaterial. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
AlienOne Postat 31 mars 2006 Dela Postat 31 mars 2006 Vad gör anareoba bakterierna ? nyfiken Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 31 mars 2006 Dela Postat 31 mars 2006 dom bryter ner nitrat till n2,dessa bakterier får man i deep sand bed oxå Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 3 april 2006 Dela Postat 3 april 2006 fast tvärtom - dom bryter ner amoniak till nitrit,nitrit till nitrat och för att sedan förbruka nitraterna.Fast jag tror att det är viktigt att komma ihåg att "död sten" kan innehålla stora mängder organisk materia, som kan bli en jobbig belastning hyfsat länge innan nedbrytningsprocessen kommit igång.Så frågan är om den besparing man eventuellt gör i inköpsskedet inte kostar plenty i form av otåligt väntande! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 3 april 2006 Dela Postat 3 april 2006 personligen avfärdar jag blandandet av sten för att uppnå olika bakteriekulturer som rent trams, bakteriekulturen anpassar sig till dom nya omgivningarna i alla fall rätt snabbt.Så min åsikt är att den attraktiva stenen är den som är lätt, porös, har fraktats någorlunda snabbt och sen kurerats hos handlaren på rätt sätt!Att nyanländ sten skulle betinga ett högre pris än kurerad och inkörd sten hos handlaren är fel ! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 3 april 2006 Dela Postat 3 april 2006 Man har testat att ympa död sten med litet levande och det tog en månad för bakteriekulturen att "sätta sig".Samma tid som det tar att cirkulera ett nystartat kar.När jag startade mitt 250 liters köpte jag 30 kg kurerad sten i Linköping. Jag fick inte ett spår av nitrittopp. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ricke Postat 3 april 2006 Dela Postat 3 april 2006 Man har testat att ympa död sten med litet levande och det tog en månad för bakteriekulturen att "sätta sig".Samma tid som det tar att cirkulera ett nystartat kar.När jag startade mitt 250 liters köpte jag 30 kg kurerad sten i Linköping. Jag fick inte ett spår av nitrittopp.Menar du att det går att köra med en del död sten och en del Levande frisk och sedan få den döda att funka på 1-2 månader? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 3 april 2006 Dela Postat 3 april 2006 dom aktiva nitrifikations-bakterierna har en livscykel på bara några timmar, men det tar 1-2 månader innan dom är s. a. s full besättning = inkörningsperioden Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 3 april 2006 Dela Postat 3 april 2006 Att lägga i F.d Ls tillsammans med färsk funkar ju, men det är absolut inget man bör göra i ett kar som är "up and running"Som stig säger så är det snabbaste sättet att köpa kurerad sten hos handlaren, så slipper man mycket jobb (och klagomål från grannarna på liklukt) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.