Gå till innehåll

Dunk och vattenfråga.


Axxe

Rekommenderade inlägg

Heh hej.

Första posten o helt ny på detta verkligen superba forum, även totalt nybörjare med saltvatten.

Läst igenom flera uppstartstrådar och hittat mkt värdefulla tips då jag tänkt att starta upp ett Nano-Reef.

Något jag inte hittar dock är just det här med batterivatten (avmineraliserat), är det någon fara att det innehåller plastgifter från dunkarna som det levereras i?

Är det bättre att hålla sig till plasthinkar modell öltillverkning (livsmedelsgodkända) för tillberedning av osmosvatten och salt?

Utav praktiska skäl så kör jag gärna på färdigt RO-vatten till en början.

Tacksam för svar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle starkt rekommendera att använda livsmedelsgodkända durkar, brukar inte vara alls svåra att få tag på eller dyra.

Bästa jag kan rekommendera är att använda RO/DI vatten(RO med Silikatfilter), då får du i princip alltid total kontroll över vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för snabbt svar :)

Kanske är bästa att fixa till osmosfiltreringen då :) Just silikatfiltret, det någon extra anordning efter de vanliga osmosanläggningarna eller finns det några modeller med inbyggt sådant?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grymma tips, tack :)

Men just vatten, det finns inget ni kan rekommendera i färdigdestillerat (RO) vattenväg ni provat med gott resultat?

Är ju ganska små mängder jag behöver då det bara blir ett 20-30l kar och en osmosisanläggning blir ett mer omständigt bygge för mig än resten av akvariet med allt vad det innebär.

Denna http://www.tritonakvarium.se/tunze-r-o-station/2856-0 är det något att ha? Nano-Osmos.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet faktiskt inte om det finns färdigt vatten att köpa ett alternativ är om du har en vän inärheten som kan fixa osmosvatten åt dig och fylla ngr dunkar åt dig vid behov filtret är säkert bra du kollat på men jag hade köpt ett som ger mer vatten du kanske skaffar större kar snart;)mvh Ola.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...