Gå till innehåll

Nemo's nya 220 liters kar


Preston

Rekommenderade inlägg

Lägger upp en tråd om starten av mitt nya kar.

Hade salt för 14 år sedan men la ner när vi flyttade.

Har länge gått och varit sugen på att starta upp igen.

Startade snabbt upp ett kar på typ 30 liter förra året när barnen ville ha en nemo (det är en pytte liten nemo).

Jag byggde en revvägg av LS och typ reef foam till akvariet för jag har alltid velat prova å det är ju lite enklare att göra sånt i ett litet kar.

Det tog ju inte så länge innan det blev trångt i 30 liters burken så just nu bor Nemo, eremiter och koraller i ett 50 liter i väntan på det nya karet.

Nya karet

Kar: B100xD45xH55

Sump/Refugium: 70x32x32

Lyse: 2 x Mazzara-P + 1 x Mazzara-S

Cirkulation: Jebao WP-25

Retur: 2 x eheim nån modell

UVC

Fish Street dosepumpar

Tunze 9004 skummare

ugegamed.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska du köra en egen streamer eller dylikt för refugiet? Det ser ju ut som att du tänkt köra returpumpen innan refugiet så flödet har stannat av innan det når refugiet.

Personligen så hade jag nog bytt plats på returfack och refugium. Då kan ju ev pods m.m. följa med returpumpen upp i karet också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@pasaputte, tackar.

Jo jag har byggt den själv.

Syns det :).

Fick den yttre lådan tät och den svarta lådan som syns blev tillräckligt bra finish på iaf :P

Delarna till den yttre lådan är tandade vilket ger bättre hållfasthet men det var lite knivigt att få tät. Det är första gången jag jobbar med akryl så...

@Jonas, jag vill försöka att ha makroalger i refugiet och då vill jag ha orenat vatten dit. Tanken var att fördela ytvattnet från display karet till skummaren, uvc'n och refugiet.

Skall posta en bättre bild på sumpen.

Ändrat av Preston
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Jonas, jag vill försöka att ha makroalger i refugiet och då vill jag ha orenat vatten dit. Tanken var att fördela ytvattnet från display karet till skummaren, uvc'n och refugiet.

Skall posta en bättre bild på sumpen.

Men jag förstod det som att du ska ha skummaren alldeles i början? Då har ju mycket av vattnet redan passerat skummaren.

Eller ska du ha en förgrening på vattnet ned så att skummarfacket får en del, UVC:n får en del och refugiet en del av vattnet?

Det fungerar säkert, men jag tror att det är lite overkill bara för makroalger :). Har du bara lite flöde genom sumpen och inte världen största skummare så kommer ju en hel del "orenat" vatten att ha passerat ditt refugium och kan samtidigt ta med sig pods osv till returfacket om det låg sist. Säger inte att det här inte fungerar, känns bara lite overkill som sagt ;).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade hoppats på i veckan men nu åker vi bort ons-fre och sen drar vi ner till sthlm 5 dagar så om 2 veckor så hoppas jag vara igång.

Hade velat vara klar i god tid till Stockholms resan så jag kunde köpa med mig lite levande men för det är det är ju redan kört för länge sen.

Min dotter säger att i Stockholm skall vi gå på Grönalund och på akvarieaffärer vilket jag tycker låter bra. Resten av familjen är inte lika begeistrad över akvarieaffärsplanerna :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Varför har du en låda på insidan av akvariet? Tycker det ser ut som du har en på insidan och en på utsida (avrinningen)?

Jo det är ytavrinningen som sitter på insidan. Den är 13 cm hög, 30 cm bred och 5 cm djup.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktig fräck kommer att bli bra tryck

Hur gör du med backsug ifall returen stannar?

MVH

Tackar.

Sumpen tar det vatten som rinner tillbaka vid ett strömavbrott.

Det handlar om ca 1-2 cm som vattenytan sänks i karet vid ett strömavbrott.

Det verkar i alla fall fungera bra när jag testade :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...