mrnorton Postat 16 juli 2014 Postat 16 juli 2014 För ca 2 veckor sedan började mina fiskar dö totalt har 14 fiskar dött. Mina vatten värden anser jag vara normala. Kan de ha dött utav att jag har bytt mat. Mina turbosar sjöstjärnor och sjöborren lever har inte märkt något på dessa korallerna mår bra. Fått tillökning av många små sniglar tror bl.a. att det är naken snäckor. Finns det någon som har några idéer på vad jag har råkat ut för?Har i måndags bytt ca 75 liter vatten tänker byta 75 till på fredag. De två fiskarna som har överlevt går nu i ett litet akvarium bland koraller div. sniglar mm.Mina värden.Sg 1,025Temp 26,5Ph 8,1Kh 6,7No2 0No3 5Mg 1140Ca 335Po4 0,54 Citera
JonasW Postat 16 juli 2014 Postat 16 juli 2014 Symptom på fiskarna innan de dör?Nyss köpt någon fisk innan de började gå bort?I övrigt så skulle du nog kunna öka på KH, Ca & Mg en del. Inte farligt låga men har du lite LPS:er och SPS:er så skulle jag försökt öka på dom. Kanske är prio 2 just nu iof... Citera
mrnorton Postat 16 juli 2014 Författare Postat 16 juli 2014 Har köpt nya fiskar den senaste månaden. Fiskarna har varit pigga och ätit dagen innan döda dagen efter. Någon fiska som jag har sett har summit lite på sidan Gobbyn stod på botten och såg ut som om han flåsade var lila över ryggen. Citera
JonasW Postat 16 juli 2014 Postat 16 juli 2014 Nu vet jag inte hur snabbt sjukdomsförloppet är på Sammetssjuka (Oodinium), men det är kanske något att läsa på om?Du kan ju ha fått in det eller en annan sjukdom via en ny fisk och så smittades alla de övriga. Citera
MariaL Postat 16 juli 2014 Postat 16 juli 2014 Tråkigt!Karantän är alltid en bra ide vid nyinköp... Citera
nike83 Postat 17 juli 2014 Postat 17 juli 2014 vad mäter du salthalt med? vad är den mätaren kaliberard med? dina mg, kh och ca ser ut som om att du har låg salthalt.hur kommer det sig att du har 0.5 i fosfat och 5 i nitrat? inget av ovanstående tror jag har dödat dina fiskar, men kan kanske vara en ledtråd! Citera
hagbard Postat 17 juli 2014 Postat 17 juli 2014 jag misstänker syrebrist..brukar eller är det främsta fisk behöver alltså syre orsaken sen? ammonnia? Citera
mrnorton Postat 17 juli 2014 Författare Postat 17 juli 2014 vad mäter du salthalt med? vad är den mätaren kaliberard med? dina mg, kh och ca ser ut som om att du har låg salthalt.hur kommer det sig att du har 0.5 i fosfat och 5 i nitrat? inget av ovanstående tror jag har dödat dina fiskar, men kan kanske vara en ledtråd!Mäter med en Refractometer är kalibrerad med osmos vatten. Den andra frågan kan jag ej svara på fosfatet mättes med hanna instrument nitrat Salifert Citera
mrnorton Postat 22 juli 2014 Författare Postat 22 juli 2014 Nu har det gått över en och en halv vecka sedan jag bytte foder igen och de två som levde då lever fortfarande. Hur stor är chansen att man har fått dåligt foder? Det är ca 2 - 3 veckor sedan jag bytte foder första gången då fiskarna började dö. Någon som råkat ut för liknande eller kan det bara vara tillfällighet att mina fiskar dog? Citera
hagbard Postat 22 juli 2014 Postat 22 juli 2014 Har köpt nya fiskar den senaste månaden. Fiskarna har varit pigga och ätit dagen innan döda dagen efter. Någon fiska som jag har sett har summit lite på sidan Gobbyn stod på botten och såg ut som om han flåsade var lila över ryggen.du bör överväga det jag sa Citera
hagbard Postat 22 juli 2014 Postat 22 juli 2014 även om det finns syre i vattnet är det inte säkert fisken kan tillgodogöra sig den..jag tycker det är katastrofläge o skulle gjort ett massisvt vattenbyte..orsak? övermatning och undermålig filtrering.50 procent skulle jag bytt i ett nafs..tvärstopp på utfodring i en vecka..sen 20 procent per dag veckan ut..att du fått dåligt foder vs det jag sa är inte troligt..men men,,du kanske matar med rutten fisk? Citera
DSB Postat 24 juli 2014 Postat 24 juli 2014 Om jag förstår dig rätt så har du flyttat dina kvarvarande fiskar till ett mindre akvarium, låt dem gå,kvar där typ karantän, och låt ditt akvarium gå fisktomt några veckor.Om du har fått med dig några parasiter eller dyligt, vid fiskköp, så dör de tillslut om de inte hittar något värddjur. Fyll sedan på fisk i långsam takt så att akvariets "biologiska samspel" hinner anpassa sig till den högre belastningen. Om du har möjlighet använd dig av ett karantänsakvarium, i längden tjänar du på det. Citera
hagbard Postat 24 juli 2014 Postat 24 juli 2014 fiskmat naturligtvis..tänkte på frysta sorter..man kan undra ibland hur många ggr de blivit tinade och omfrusna..luktar inte gott alla ggr Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.