Gå till innehåll

Hjälp sump eller inte


Halka

Rekommenderade inlägg

Någon som kan hjälpa mig, jag skall starta nytt saltvattensakvarium på ca 500l. Har varit sötvatten förut.

Jag behöver köpa allt till den men vad skall man ha, har läst en hel del här på forumet men blir inte klok.

Vad är bästa tekniken, sump eller allt monterat på väggen (skummare, osmos, filter,m.m. Akvariumet kommer vara inbyggt i väggen så ljud och sådant är inga problem. Någon som lite lätt kan svara på dessa säkert självklara svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja då är det ju inga som helst problem vattenvolymen är ju helt okey med mer vatten i "karet" så en sump med 200liter é ju att fördra där du kan sätta i skummare och annan utstyr.

Osmos är prioritet 1 tycker jag då man skall starta upp ett saltvatten och en bra skummare så klart

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

AquaticNature ANTARCTICA 120 osmoseanlæg

hittade denna på akvarieudstyr i Danmark för 1700 danska, är det något att sattsa på, det var silicat,nitrat och fosfatfilter i ett, sätter man en osmos i samband med sumpen eller egen "slinga" från akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok nu är jag med, behöver nog införskaffa en bra bok också om saltvattensakvarium.

Om man kör osmosen kontinuerligt i karet, är det då risk att man tar bort nyttiga ämnen då som behövs i akvariet, eller kan man köra den kontinuerligt så den renar vattnet hela tiden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok nu är jag med, behöver nog införskaffa en bra bok också om saltvattensakvarium.

Om man kör osmosen kontinuerligt i karet, är det då risk att man tar bort nyttiga ämnen då som behövs i akvariet, eller kan man köra den kontinuerligt så den renar vattnet hela tiden

?? köra osmosen kontinuerligt i karet? Jag är inte riktigt med på att du vet vad en osmos är/gör

Osmosen använder för att tillsätta vatten i karet, tex avdunstat vatten eller vid vattenbyten. Att osmosen tar bort ämnen behöver du inte oroa dig för, för från osmosen vill du ha så rent vatten som möjligt. Sen fyller du på med de ämnen som behövs främst med hjälp av saltet och kompletterar sedan med ev calcium-, magnesiumhydroxid, bikarbonat osv osv.

För att rena som redan finns i karet kör du med olika filter (nitrat, silikat, fosfat) och skummare, inte med en osmos.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När vatten avdunstar i akvariet så måste du fylla på med sötvatten, sötvattnet i våra kranar brukar ha både de en å de andra i sig, därför ¨åter du det rinna genom en osmos innan du tillsätter det i karet. Du använder även osmosen när du skall ha vatten att blanda salt i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall du ha väldigt mkt koraller och särskilt stenkoraller är en kalkreaktor mer eller mindre ett måste. Skall du ha måttligt med koraller räcker en kalkmixer alternativt att du kör med bailingmetoden.

Nitrat/fosfat/slikatfilter kan man oftast klara sig utan om man har rätt med sten och får en bra balans. Ett fosfatfilter verkar annars vara det folk oftast kompletterar med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...