Gå till innehåll

Skummare ?


DSB

Rekommenderade inlägg

Finns ju så många variationer av skummare.

Tex Bubble magus är konstruerade på flera olika sätt, tex skall man ha en konformad eller inte, olika typer av impeller osv

En annan skummare som är intressant är Revolution skummaren, är den såpass mycket bättre än skummare ovan att det är värt att spendera den extra pengen ?

Vilken konstruktion är bäst ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som själva skummaren skall göra är att separera skum från vatten. För att göra detta skall man ha så lite virvlar i vattnet som möjligt. En " bubble plate" efter utloppet från pumpen hjälper till med detta. En konformad skummare skall lättare låta bubblorna stiga mot stigarröret med mindre virvelbildning men jag har inte sett något problem ens med skummare med helt plan topp. Så jag tror inte det spelar någon roll. För att skilja bort bubblorna från utloppsvattnet behövs tillräcklig volym på skummarkroppen. Om skummaren är hög och smal eller låg och bred spelar ingen större roll i detta avseendet. En hög höjd motverkas av det snabbare flödet i en smalare skummare.

Stigarrörets diameter skall stämma med mängden luft som pumpen lämnar. För stor diameter skummar dåligt med låg näring i vattnet. För liten diameter ger instabil skumning. Optimal höjd är 10 - 15 cm. För hög höjd ger mer beläggning på insidan av stigarröret. Ett koniskt stigarrör får mindre utfällningar på insidan men det är mycket sällsynt på större skummare.

Pumpens uppgift är att blanda luft med vatten och skicka in blandningen i skummarkroppen.

De första skummarpumparna lämnade högt tryck till en injektor där vatten blandades med luft. (Varumärken t.ex Venturi eller Becket)

Moderna pumpar har inloppet strypt så det bildas ett undertryck i inloppet som man utnyttjar för att suga in luft. De brukar ha bäst effektivitet vid 15 - 20 cm vattendjup. För att få optimal storlek på luftbubblorna är det bra att ha väldigt många blad - pinnar på impellern. Det finns många olika konstruktioner. Axialt och radialt pinwheel eller meshwheel med ett trassel av fiber. Ati har väl den mest avancerade konstruktionen men frågan är om den är lika driftsäker som andra. De moderna pumparna drar mindre än hälften så mycket el per luftmängd än den gamla tekniken.

Luftmängden är ett det bästa måttet på förväntad effektivitet hos en skummare men kvalitén på bubblorna från pumpen är minst lika viktig.

Många mindre skummare har riktigt dålig kvalité på bubblorna från pumpen. Stora bubblor ger mindre skum. Alltför små bubblor är svåra att separera och kommer lätt ut i karet nästan som en dimma.

En för stor skummare kan ge ett för magert vatten så t. ex skivanemoner och knappar bara blir mindre och mindre på grund av näringsbrist.

Dessutom finns risk för övermättnad av syre i akvariet. Offentliga akvarier har ofta avluftningstorn där vattnet från skummarna får passera genom någon kubikmeter med biobollar omgivna av luft för att ventilera bort övertrycket av syre och kväve.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man är intresserad av skummare så tycker jag att den här videon är mycket intressant.

LA Fishguys - Protein Skimmers med Jeff Macare från Reef Dynamics

Mycket intressanta video avsnitt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ati har väl den mest avancerade konstruktionen men frågan är om den är lika driftsäker som andra.

Jag har kört min ATI powercone 250 iS i ett halvår nu. Med den digitala luftflödesmätaren ser man direkt när grid-hjulet börjar sätta igen på att flödet går med. Då brukar jag bara stänga av pch sätta på pumpen så slår den loss skiten. Har inte behövt ta isär och göra rent den en enda gång - till skillnad från koppen. Den geggan liknar inget jag upplevt.

Kag vet inte vad du menar med driftsäker Stig, men är det clogging du menar så upplever jag inga problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag sett alla avsnitten. Det märks att det är 4 år sedan det spelades in för effektiviteten på pumparna har ökat.

Men annars stämmer det rätt bra med mina åsikter. Det är en reklamvideo för Reef Dynamics och det skall man ha med när man tittar på filmerna. Tekniskt sett så motsvarar de ganska väl Grotecs HEA serie. Lite lustigt är att formen på toppen av skummarkroppen stämmer rätt bra med Deltec och Tunzes nyare modeller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Absolut. Det är ju ganska långt med 6 avsnitt men absolut sevärt.

Den enda definitiva invändningen jag har är att han tycker att man inte kan skumma för kraftigt.

Min åsikt är att skivanemoner, knappar och många mjukkoraller inte mår bra av för kraftig skumning.

Kanske också en del LPS:er men de är oftast lätta att stödmata.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag kanske skulle nämnt att det är ett företag bakom och lite färgat av detta. Men som sagt så tycker jag att det tar upp det viktiga.

Håller med, det var riktigt bra avsnitt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...