Gå till innehåll

Tänkte visa upp mitt "nya" 450l revkar


Johan

Rekommenderade inlägg

Hej

efter att uppgraderat mitt 200 l lido till ett 450l helglas, tänkte jag att det är fint nog att visa upp, Detta nya kar har nu puttrat på i 3mån, med förvånansvärt stabila värden,enda problemet är fosfat 0,12( hannah checker) som jag jobbar med att få ner.

I övrigt bra post-8220-14468933842258_thumb.jpg

post-8220-14468933841218_thumb.jpg

post-8220-14468933841433_thumb.jpg

post-8220-14468933841634_thumb.jpg

post-8220-14468933841849_thumb.jpg

post-8220-14468933842057_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Teknik som jag använder: sumplöst akvarium med en BTA modul som jag har satt kammar på, i denna sitter eheim returpump detta för att tillsammans med skummare göra en "överrinningskam",doppvärmare,samt sockor med fosfat absorver,samt en med aktivt kol.

I denna sitter som tidigare nämt, den minsta tunze skummaren, denna har till enda uppgift att rena ytvattnet som sugs ner i "teknikhörnet".

I motsatt hörnet sitter huvudskummaren en tunze 9011, till detta så kör jag 2 st jebao RW 8 wavemaker ,samt en jebao DP 4 som jag doserar CA ,KH ;MG med. Till Osmolator använder jag en tunze 3155

Belysningen är det 2st razor 120w med de nya 120 graders linserna.

samt ett ytterfilter eheim pro 350 med det största eheim UV tillkopplat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
  • 2 veckor senare...

Japp, tyvärr!

hade ET H-vete i sommar, krach med efterföljande oodium utbrott, så det är bara det tåligaste kvar :)

allt började med en Stockholmsresa, där jag ställe doserpumpen för snålt på Kh,

så när jsg var tillbaka, hade jag runt 6 i kh, lite i panik höjde jag lite för snabbt, samt att jag troligtvis doserad för mycket po4 Absorver samtidig, vilket givetvis nollade po4, för att verkligen faställa Kraschen !

3veckor senare började min vitbröstade kirurg få vita prickar som jag inledningsvis trodde var pga av stress, men som senare visade var oodium , och var på 6 fiskar strök med inc moorish, körde både ozon och uv dock utan resultat gällande de fiskar.

men nu 3mån senare och en stor läropeng funkar akvariet mycket bra, och det växer så det knakar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glöm inte bort trots-perioderna 3-4, 5-6, 7< oxå.... har en nybliven 7-åring, och man kan nästan tro att trotsåldrarna avlöser varandra utan mellanrum. Ett kraschat kar är en piss i havet mot barn på tillväxt!!! ;)

Hur stort är ditt kar btw?

Hur kommer det sig att din bakruta är så fri från kalkalger? Gör du rent den eller växer det inga där....eller är det kameran som spelar ett spratt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Boman ! :) det värmer!

jag var väldigt nära i somras, men jag har hållit på med sötvatten tidigare , och ALDRIG har jag misslyckats !till då i juli månad

men det har varit en viktig läxa. Hade läst om alla dessa fallgropar och var väl medveten om samtliga, men var ända tvungen att trampa i flertalet !

svåra fiskar, inte nog inkört akvarium, stora inköp korall/fisk, snabba förändringar, av balling spårämnen absorver/remover bara kört på siffror som Hannah checker, salifert osv och inte tittat på trivs fisk/korall. Slarv vid vattenbyten (oregelbunden) eller ingen alls. Vilket jag tror är nyckel till att lyckas i denna hobby, dyrt och jobbigt men väldigt viktigt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...