Gå till innehåll

Ännu en nybörjare med tusen frågor.


Putta

Rekommenderade inlägg

Hej på er.

Som ni säkert kommer att förstå så är jag en fullständignybörjare på området och de frågor och funderingar jag har kanske ni har hörthundratals gånger.

Jag har ett Juwel Trigon 350 liters hörnakvarium som det idag går Malawisar i. Dessa kommer att få nytt boende under hösten. Och det ärdå det ska ske. ”FÖRVANDLINGEN” från sött till salt.

Så utgångsläget är ett 350 liter hörnakvarium.

Jag har tänkt att köra med en sump under karet. Hur stor börden vara?

I sumpen har jag tänkt att ha skummare, värmare, returpump,nån form av filtermaterial och eventuellt lite levande sten. Missar jag någoteller tänker jag rent av för stort? Vad har ni i era sumpar?

För ytavrinningen har jag förstått att det finns två metoder,att borra hål i akvariet eller en overflowbox. Fördelar och nackdelar meddessa? Och hur funkar en overflowbox? Har försökt att läsa på nätet men interiktigt förstått. Alltså hur får man vattnet att rinna över kanten?

Om man borrar vilket är att föredra, att borra högt upp ikaret eller ska jag bygga en avriningskammare i innerhörnet och borra ett hål ibotten.

Hur stort ska man borra?

Och så en sista fråga innan jag släpper in er att dela meder av ert kunnande, erfarenheter och grymma idéer.

Jag har sett att många salvattenkar har blåmålade bakgrunderoch sidor.

Finns det en anledning? Det sitter BTN-slimbakgrunder ikaret idag? Kan jag ha kvar dem eller ska jag satsa på något annat.

Tack för att du orkade läsa hela frågespalten. Jag vet attdet nog finns svar på de flesta frågorna här på forumet men det finns ju hurmånga trådar som helst.

Tacksam för svar, lösningar, länkar till andra trådar somkan ge svar på mina frågor.

Tack på förhand mvh Putta :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej på dig och välkommen till hobbyn får du plats satsa på min 100 liter sump ska du köra osmos kan det vara smidigt att ha en del av sumpen till osmos fack. Du skriver filtermaterial i sumpen menar du filtermatta tänk på att de får du rengöra ofta för annars får du en riktig bakteriehärd ganska snabbt som oftast sabbar dina värden i karet.Borrning kan jag inget om du får nog hjälp här av ngn som kan, sen är det bra att kunna ha kol/fosfatremower i sumpen också, btn har jag i mitt kar så den hade jag haft kvar :W: mvh Ola.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej ursäkta att jag bryter in i tråden utan att ge något svar men jag blev lite fundersam på Olas svar angående filtermaterial. Ska man inte ha filter i sumpen? Vi har filter i vår "sump" (ingen riktigt sump då det är ett Red Sea 250 men ändå). De rengör jag typ en gång i månaden. Kanske är det en källa till ett problem som vi inte tänkt på? Lycka till med ditt bygge Patrik! Mvh //Micke & Gunilla

Du skriver filtermaterial i sumpen menar du filtermatta tänk på att de får du rengöra ofta för annars får du en riktig bakteriehärd ganska snabbt som oftast sabbar dina värden i karet.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Borra helst är min uppfattning efter att man kör med dorsu lösningen. Längst bak på karet sätter du en glasskiva som är lika hög med ytavrinningkammen där du vill ha nivån, kammen skall vara justerbar i höjden. Bakom denna skivan har du två rör ned och ett rör upp med kanske lock-line system kopplat.

Sumpen tog jag så stor jag kunde få plats med men får ej plats med dunkar för balling om jag nu vill ha detta iofs. Ett fack i min sump motsvarar vattenbytet som görs.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej ursäkta att jag bryter in i tråden utan att ge något svar men jag blev lite fundersam på Olas svar angående filtermaterial. Ska man inte ha filter i sumpen? Vi har filter i vår "sump" (ingen riktigt sump då det är ett Red Sea 250 men ändå). De rengör jag typ en gång i månaden. Kanske är det en källa till ett problem som vi inte tänkt på? Lycka till med ditt bygge Patrik! Mvh //Micke & Gunilla

Jag tror nog bara att Ola inte hittade rätt ord riktigt. Det finns ingen risk för elaka bakteriehärdar i filtermattorna. Däremot samlas där gärna mycket skräp. Det är bättre att skumma ut skräpet kanske än att det skall ligga i en filtermatta och läcka näring, å andra sidan ligger där enorma mängder skräp i vilken normal sandbädd som helst så det är nog inte mycket att oroa sig för.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den stora skillnaden mellan salt och sött vatten är att saltvatten innehåller praktiskt taget alla näringsämnen i överflöd. Det betyder att den bakteriella nedbrytningen är mer effektiv.

Det betyder att bakterierna i en filtermatta före skummaren bryter ner det som skulle skummas ut. Kvar blir nitrat och fosfat. + att mängden bakterier lätt kan täta filtermattan.

En filtermatta efter en effektiv skummare får inte lika mycket att bryta ned så problemet blir mindre + att filtermatta tar mikrobubblor från skummaren.

Så länge det rinner genom filtermattan är det lugnt med bakterietyper.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är nog inte ett alternativ utan nått helt annat. aktivt kol har du för att ta bort gifter ut vattnet som koraller släpper. Jag tycker att man alltid ska ha en liten dos med kol i sumpen som man byter ut nån gång i månaden.

Biobollar har jag aldrig prövat men det blir som levande sten, bakterier bildas på ytan på biobollarna som hjälper till att bryta ner nitrit har jag för mig.

Du skulle kunna köpa dig en filterpåse som du sätter i sumpen och tar upp det grova och sen får skummaren ta det finare. en påse med aktivt kol och en påse med fosfatremover som är järnbaserat. Har du mycket fosfat så kan du köra med aluminiumbaserat för en snabbare effekt men bara som underhåll så tycker jag att man ska köra med en järnbaserad.

Mvh Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

BM C7 kör jag med till 375L+160L (sump) bygger 51cm på höjden och handlades på Fish-Street.com. Osmos i sumpen? RO enhet köpte jag på rent-postevand.dk och gör 240L/dygn (roligt när man glömmer att jag fyller en 10L)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...