Andreas_Lindholm Postat 12 augusti 2014 Postat 12 augusti 2014 Hej! Någon som provat det som benämns cryptic zone filrering? Teorin är att skapa ett "filter" bestående av olika filtrerare (svampar, rörmaskar m.m). Det vill säga det vi redan har på undersidan av levande sten eller i akvariets alla mörka hörn.mvh ante Citera
JonasW Postat 13 augusti 2014 Postat 13 augusti 2014 Förstår inte riktigt hur man skulle skapa detta?Det finns ju som du säger redan i våra överrinningskammare, sumpen, stenar osv.Har du någon länk till artikel eller tråd? Citera
Andreas_Lindholm Postat 13 augusti 2014 Författare Postat 13 augusti 2014 Jacs tack för länken, letade men hittade den inte Tycker att det finns en intressant aspekt gällande utnyttjande av redan tåliga och etablerade organismer i våra akvarier. Jag menar...jag är beredd att köpa/använda diverse hjälpmedel/tekniker för att upprätthålla god vattenkvalitet. Varför inte använda ytterligare en? Därav min fråga om det är någon här på guiden som provat detta?mvh ante Citera
jacs Postat 13 augusti 2014 Postat 13 augusti 2014 Det jag märkte i molly hotellet att biobollarna fick massa påväxt av svampar och inget ljus hade de. Citera
Andreas_Lindholm Postat 13 augusti 2014 Författare Postat 13 augusti 2014 Jacs mycket intressant med påväxt av svampar på biobollar Det verkar inte krävas särskilt mycket gällande ljus, flöde eller underhåll för att ha ett sådant "cryptic filter". Kanske fungerar som komplement till annan filtrering?mvh ante Citera
JonasW Postat 13 augusti 2014 Postat 13 augusti 2014 För mig som inte kör med ett belyst refugium i sumpen så skulle det i princip bli samma sak om jag bara la ned lite LS i returfacket då? Citera
petnym Postat 13 augusti 2014 Postat 13 augusti 2014 Finns en del praktiska tips i denna tråd:http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=969713 Citera
Andreas_Lindholm Postat 13 augusti 2014 Författare Postat 13 augusti 2014 Petnym. Japp det är den tråden jag läser...intressant!mvh ante Citera
peterj66 Postat 10 juni 2015 Postat 10 juni 2015 Jag återupplivar denna tråden. Efter att ha läst länkarna ovan så känner jag att det var helt klart värt att testa. Blir ju extra utnyttjande av utrymmet i sumpen också. Eftersom mitt kar är relativt nystartat så lär det ta ett tag innan jag märker resultat.Jag har byggt mörkerdelen med lock så jag kan tjuvtitta sen:) . Något som jag redan märkt är att makroalgerna älskar min hemgjorda ledlampa (9x660nm) jag tänkt använda till en ATS. Tyvärr så verkar det inte helt lätt att få tag på invånare till den mörka zonen. Jag hade tur och hittade några stenar som var perfekta på Håkanstorp Zoo, men det blir nog att kolla i lådorna med levande sten efter svampar och liknande. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.