Peckoltia Postat 13 augusti 2014 Postat 13 augusti 2014 Jag vet vad jag kan ge min Heteractis crispa men hur?Testade med fryst artemia idag men det Äker ju bara omkring och ivÀg sÄ fort jag slÀppt det Citera
Rasmus Pedersen Postat 13 augusti 2014 Postat 13 augusti 2014 Skalade frysta rÀkor (svenska djuphavsrÀkor, alltsÄ, och förstÄs tinade) Àr utmÀrkt anemonföda, likasÄ smÄ bitar fiskfilé, musselkött och liknande saker som man hittar i den marina delen av frysdisken i mataffÀren. Citera
Peckoltia Postat 13 augusti 2014 Författare Postat 13 augusti 2014 Ok, men frÄgan var hur matar man den, med pincett eller? Citera
Rasmus Pedersen Postat 13 augusti 2014 Postat 13 augusti 2014 Ok, men frÄgan var hur matar man den, med pincett eller?Hoppsan, lÀste lite slarvigt dÀr. Ja, pincett Àr en metod, eller handen. ...Och lite tyngre foder skulle ocksÄ lösa problemet med att det "flyter ivÀg". Citera
Andreas_Lindholm Postat 14 augusti 2014 Postat 14 augusti 2014 Hej! Min bror matar sin heteractis magnifica med hela rÀkor (skal och allt). Han handmatar dÄ anemonen Àr stor ca 40-50 cm i diameter och Àr lÀttmatad. Förut anvÀnde han en matlagningspincett i plast mvh ante Citera
DaTrucka Postat 14 augusti 2014 Postat 14 augusti 2014 StÀnga av pumpar kan vara ett alternativ för att inte maten ska fara ivÀg. Citera
Peckoltia Postat 14 augusti 2014 Författare Postat 14 augusti 2014 Ok, tack för tipsen, dÄ ska jag testa igen med artemian, ska köpa rÀkor och annat med till den Citera
adddo Postat 14 augusti 2014 Postat 14 augusti 2014 Jag vet vad jag kan ge min Heteractis crispa men hur?Testade med fryst artemia idag men det Äker ju bara omkring och ivÀg sÄ fort jag slÀppt det http://www.tritonakvarium.se/tang/3153-0 eller http://www.tritonakvarium.se/fm-foderpipett/3174-0 Citera
alexochingencarina Postat 14 augusti 2014 Postat 14 augusti 2014 Det brukar fastna rÀtt lÀtt pÄ tentaklerna. Om inte mÄr den kanske inte sÄ bra? Citera
Skafar Postat 14 augusti 2014 Postat 14 augusti 2014 Hej. Vi matar vÄr anemon en gÄng i veckan med en hel skalad rÀka. HÄller den med en pincett och lÄter anemonens armar fÄ tag i den. GÀrna nÀra munnen. De fastnar av sig sjÀlv och sen pÄbörjas en ganska lÄngsam process dÄ den för in rÀkan i munnen. HÀr mÄste jag alltid vakta med pincetten sÄ inte Clownerna eller korallvÀktaren gÄr in och snor den! Det hela tar ca 5-10 minuter. Efter matning svÀller oftast anemonen upp och visar sig frÄn sin bÀsta sida Mvh //Micke & Gunilla Citera
Peckoltia Postat 15 augusti 2014 Författare Postat 15 augusti 2014 Ska knalla och köpa rÀkor till min anemon tror den Àr hungrig Citera
Peckoltia Postat 16 augusti 2014 Författare Postat 16 augusti 2014 Den Ät upp en halv skalad rÀka sen var det fullt i magen tydligen, det enda Àr att den vÀgrar komma fram den har bostat sej under en levande sten Citera
Rekommenderade inlÀgg
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.