Peckoltia Postat 13 augusti 2014 Postat 13 augusti 2014 Jag vet vad jag kan ge min Heteractis crispa men hur?Testade med fryst artemia idag men det åker ju bara omkring och iväg så fort jag släppt det Citera
Rasmus Pedersen Postat 13 augusti 2014 Postat 13 augusti 2014 Skalade frysta räkor (svenska djuphavsräkor, alltså, och förstås tinade) är utmärkt anemonföda, likaså små bitar fiskfilé, musselkött och liknande saker som man hittar i den marina delen av frysdisken i mataffären. Citera
Peckoltia Postat 13 augusti 2014 Författare Postat 13 augusti 2014 Ok, men frågan var hur matar man den, med pincett eller? Citera
Rasmus Pedersen Postat 13 augusti 2014 Postat 13 augusti 2014 Ok, men frågan var hur matar man den, med pincett eller?Hoppsan, läste lite slarvigt där. Ja, pincett är en metod, eller handen. ...Och lite tyngre foder skulle också lösa problemet med att det "flyter iväg". Citera
Andreas_Lindholm Postat 14 augusti 2014 Postat 14 augusti 2014 Hej! Min bror matar sin heteractis magnifica med hela räkor (skal och allt). Han handmatar då anemonen är stor ca 40-50 cm i diameter och är lättmatad. Förut använde han en matlagningspincett i plast mvh ante Citera
DaTrucka Postat 14 augusti 2014 Postat 14 augusti 2014 Stänga av pumpar kan vara ett alternativ för att inte maten ska fara iväg. Citera
Peckoltia Postat 14 augusti 2014 Författare Postat 14 augusti 2014 Ok, tack för tipsen, då ska jag testa igen med artemian, ska köpa räkor och annat med till den Citera
adddo Postat 14 augusti 2014 Postat 14 augusti 2014 Jag vet vad jag kan ge min Heteractis crispa men hur?Testade med fryst artemia idag men det åker ju bara omkring och iväg så fort jag släppt det http://www.tritonakvarium.se/tang/3153-0 eller http://www.tritonakvarium.se/fm-foderpipett/3174-0 Citera
alexochingencarina Postat 14 augusti 2014 Postat 14 augusti 2014 Det brukar fastna rätt lätt på tentaklerna. Om inte mår den kanske inte så bra? Citera
Skafar Postat 14 augusti 2014 Postat 14 augusti 2014 Hej. Vi matar vår anemon en gång i veckan med en hel skalad räka. Håller den med en pincett och låter anemonens armar få tag i den. Gärna nära munnen. De fastnar av sig själv och sen påbörjas en ganska långsam process då den för in räkan i munnen. Här måste jag alltid vakta med pincetten så inte Clownerna eller korallväktaren går in och snor den! Det hela tar ca 5-10 minuter. Efter matning sväller oftast anemonen upp och visar sig från sin bästa sida Mvh //Micke & Gunilla Citera
Peckoltia Postat 15 augusti 2014 Författare Postat 15 augusti 2014 Ska knalla och köpa räkor till min anemon tror den är hungrig Citera
Peckoltia Postat 16 augusti 2014 Författare Postat 16 augusti 2014 Den åt upp en halv skalad räka sen var det fullt i magen tydligen, det enda är att den vägrar komma fram den har bostat sej under en levande sten Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.