Gå till innehåll

Osmostank


Robbygg

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Jag är i full fart med att bygga en möbel till mitt saltvattenskar nu. Karet är 400 liter och sumpen på 110 liter.

Men jag tänkte fråga om man kan ha en separat osmostank, el behållare på 50 liter? Om man nu fyller denna behållare med 50 liter osmosvatten hur länge håller sig det vattnet "friskt"? Jag har en Aquamedic Niveaumat mellan sumpen och osmostanken, som är tänkt och fylla på det avdunstade vattnet, och hålla nivån jämn.

Mvh,

Alex

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag funderar också på om man ska ha en liten cirkulationspump. Det blir nog så. Ska den pumpen syresätta vattnet vid ytan eller ska man trycka ner den så långt som möjligt?

Beronde på hur mycket dunstat vatten det går åt har väl mestadels och göra med belysningen, eller? Skulle vara kul och veta hur länge en behållare på 50liter varar. Min belysning är en T5ramp och en 150W MH 20.000K coralvue.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt "top up" kar på 600l (Ett avvecklat kar)...)bildades det en ytfilm efter att cirkulationspumpen la av. I en tunna på 50l undrar jag verkligen om en cirkulationspump behövs. Top up pumpen räcker som cirkulation när den väl fyller på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du ändå bygger så gör ett täcklock till osmosvatten delen så slipper man få ner tänkbart skit/damm i vattnet men det håller sig så länge tills det tar slut.

Min osmosvatten akvarium är på 50liter och räcker i ca 14dagar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...