Gå till innehåll

Fördelar med sump på mindre kar?


maltemus

Rekommenderade inlägg

Jag håller på att skissa på ett lite mindre kar. Antingen ett "shallow reef" eller en i normalhöjd. (Lite osäker på vart lag landar)

Hur som helst. Finns det några fördelar med sump förutom att gömma tekniken? Jag har inga planer på automatiskt vattenpåfyllning.

Ökar volymen av levande jag kan ha med en sump? Då vattenvolymen blir större i teorin.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några fördelar utöver gömma teknik

- När du blandar i Ca, Mg osv så kan du göra det i sumpen så löser det sig fint, slipper dosera i karet vilket är stressande för korallerna

- Du har en färdig förvaring om någon fisk är dum så kan han få bo en stund i sumpen

- Du kan ha ett refugium, eller bara en liten tuss med chaeto som växer och som du har som näringsexport, med nattljus (omvänd cykel för bättre PH), det kan du inte ha i karet

- Du får automatiskt mer vattenvolym i karet eftersom alla prylar kan flyttas ned i sumpen, på så vis blir det ju större utrymme i visningskaret (om du nu inte ska ha intern sump?)

- Du får en självklar ytavrinning ner till skummaren. Hur ska du ordna ytavrinning uppe i karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...